searchicon

کپی شد

حکم ولد الزنا

دین اسلام براى گوشمالى دادن مردان و زنان زناكار و جلوگيرى از اين عمل وقيح كه پايۀ اساسى پوچ گرايى است، فرزندانى را كه از طريق نامشروع متولد شده‏اند از بعضى مزاياى اجتماعى محروم مى‏سازد بدون اين كه حيات و كرامت و تعليم و تربيت آنان را حذف كند.[1]

آنچه فقهاء اسلام با توجه به قرآن و روایات استنباط کرده اند، فرزندانی که از راه زنا متولد می شوند دارای احکام فقهی هستند که به برخی از آنها اشاره می شود:

1. فرزندی که از راه زنا به دنیا می آید، نمی تواند مرجع تقلید شود.[2]

2. چنین فرزندی نمی تواند امامت نماز جمعه[3] و نماز جماعت[4] را داشته باشد.

چنانچه در روایتی از امام محمد باقر (ع) می خوانیم که آن حضرت فرمودند کسی نمی تواند نماز های واجب خود را به ولد الزنا اقتدا نماید. [5]

3. گواهی دادن چنین فرزندی مورد پذیرش نیست.[6] چنانچه در روایتی می خوانیم: شخصی از  حضرت امام صادق (ع) درباره شهادت و گواهی دادن «ولد الزنا» سؤال کرد؟ آن حضرت فرمود: جایز نیست.[7]

4. اگر از سیدی به سبب زنا، فرزندی متولد شود، غیر هاشمی نمی تواند به او زکات دهد، ولی زکات هاشمی را به او می توان داد.[8]


[1]. جعفری، شيخ محمد تقي‏، رسائل فقهی، ص 182، مؤسسۀ منشورات كرامت‏، چاپ اول، 1419 ق.

[2]. قمي، شيخ عباس‏، الغایة القصوی فی ترجمة العروة الوثقی، ج 1، ص 9، م 20،  منشورات صبح پيروزى‏، قم، چاپ اول، 1423 ق.

[3]. جعفريان، رسول، دوازده رساله فقهی درباره نماز جمعه، ص 254.

[4]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، 1404ق، ج 1، ص 378، ح 1104، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ دوم، 1413 ق.

[5]. همان، ج1، ص 378، ح 1105، امام جماعت شدن ولد الزنا؛ مستدرك‏الوسائل، ج6 ص 465؛  بَابُ وُجُوبِ كَوْنِ الْإِمَامِ بَالِغاً عَاقِلًا طَاهِرَ الْمَوْلِدِ وَ جُمْلَةٍ مِمَّنْ لَا يُقْتَدَى بِهِمْ.

[6]. طوسى، ابو جعفر محمد بن حسن، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، ص 327، دار الكتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1400هـ ق.

[7]. آبى، فاضل، يوسفی، حسن بن ابى طالب، کشف الرموز فی شرح مختصر النافع، ج2، ص 523، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چاپ سوم، 1417 هـ ق.

[8]. الغایة القصوی فی ترجمة العروة الوثقی، ج 2، ص 229.