searchicon

کپی شد

حکم ادرار پسر شیرخوار

“اگر چیزی به بول پسر شیرخواری[1] که غذاخور نشده، نجس شود چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می شود و در لباس و فرش و مانند اینها فشار لازم نیست”.[2] البته مدفوع مشمول این حکم نمی شود. این مسئله تقریباً مورد اجماع و اتفاق تمام فقهای اسلامی – شیعه و سنی – است.[3] مستند فتوای فقها هم جمعی از روایات است که در کتاب های فقهی و روایی آمده است که در زیر به پاره ای از این روایات اشاره می شود:

1. امام صادق (ع) در مورد ادرار بچه می فرماید: “آب بر روی آن ریخته می شود تا از طرف دیگر خارج شود”.[4]

2. حلبی می گوید از امام صادق (ع) در مورد ادرار بچه سؤال کردم آن حضرت فرمود: آب بر روی آن ریخته می شود، پس اگر غذا خور باشد باید کاملا شسته شود”.[5]



[1] .آیات عظام: مكارم، سيستانى و زنجانى،‏ این حکم را برای دختر بچه هم قایل هستند؛ نک: توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 106، م 161.

[2]. امام خمینی، منتخب توضیح المسائل، ص 28، شفق، چاپ هشتم، قم؛ آیت الله اراکی، توضیح المسائل، ص 31، دفتر تبلیغات، 1372ش؛ آیت الله فاضل لنکرانی، توضیح المسائل، ص 45.

[3]. نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج 5، ص 273، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، تهران.

[4] .مجلسی، محمد باقر، بحار انوار، ج 77، ص 105. “قَالَ الصَّادِقُ (ع) فِي بَوْلِ الصَّبِيِّ يُصَبُّ عَلَيْهِ الْمَاءُ حَتَّى يَخْرُجَ مِنَ الْجَانِبِ الْآخَرِ.

[5].همان، ص 101، رَوَاهُ الشَّيْخُ فِي الْحَسَنِ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ بَوْلِ الصَّبِيِّ قَالَ تُصَبُّ عَلَيْهِ الْمَاءُ فَإِنْ كَانَ قَدْ أَكَلَ فَاغْسِلْهُ غَسْلا”.