searchicon

کپی شد

حج در مسیحیت

مسیحیان در آئین خود، راه و روش‌های متعدّدی را پیموده‌اند و آن‌چه را خود خواسته‌اند به اسم شریعت درآورده‌اند و آن‌چنان در اذهان آنان این راه و روش‌ها جلوه کرده که خود را به حق و دیگران را در مسیر باطل قلمداد کرده‌اند.

حج را نیز بدین‌گونه تعریف کرده‌اند که در پیرامون نمادهای مورد تقدیس خود، به طواف بپردازند و قربانی کنند و نذوراتی تقدیم نمایند و با گریه و تضرع، آمرزش گناهان خود را بخواهند و… .

مسیحیان به فرقه‌های گوناگونی تقسیم شده‌اند و هر فرقه‌ای طریقه خاصی را در حج و مراسم و آداب ویژه آن، اتخاذ کرده‌است. کتاب مسیحیان، (انجیل)، اعیاد دینی، هم‌چون عید «فصح»، «عید قیامت»، «عید میلاد» و «عید فطاس» را به آنان اختصاص داده و اعیادشان بیشتر با مراسم و آدابی شبیه حج همراه است.

یکی از نویسندگان مسیحی به نام «ونسک» در خصوص حج مسیحیان می نویسد: واژه‌شناسان عرب، حج را به «قصد» تفسیر کرده‌اند و این با معنای حج در نظر مسیحیان یکسان است و همچنین ماده و معنای این واژه در لغت سامی شمال و جنوب، همان طواف کردن و دور زدن می‌­باشد.

نویسنده مسیحی «فرتزرایدنور» می‌گوید: «کلید عقاید مسیحیت این است که در واقع «مسیح» منشأ پیدایش معتقدات آیین مسیحی می‌باشد و هم اوست که مجموعه این‌ها را در خود جمع می‌کند. بر این اساس جامعه مسیحی اماکنی را که یاد و خاطره مسیح (علیه السلام) یا شخصیت مادرش مریم (سلام الله علیها) را تداعی می کند، برای اعیاد سالیانه و آداب دینی و حج برگزیده اند.

در هر حال آن‌چه از مسیحیت به چشم می‌خورد آن چیزی نیست که در آیین نخستین حضرت عیسی (علیه السلام) وجود داشته‌است؛ زیرا هر آن‌چه مورد تقدیس قرار می‌گیرد، به اعتبار انتساب آن به شخص مسیح (علیه السلام) می‌باشد، نه به اعتبار انتساب آن به خدای مسیح. باید دانست حضرت مسیح هم یكی از پیامبران اولوالعزم بوده و می‌دانست که ندای ابراهیم (علیه السلام) جهان شمول است و به شریعت خاص اختصاص ندارد. پس قطعاً ایشان هم به ندای حضرت ابراهیم (علیه السلام) هم‌چون حضرت موسی (علیه السلام) و سایر پیامبران الهی لبیک گفته‌است. همان‌طور که از روایات استفاده می‌شود که همه پیامبران از جمله حضرت مسیح (علیه السلام) به حج خانه خدا مشرف شده‌اند.

مکان‌هایی که به عنوان اماکن مقدس برای حج مسیحیان ذکر شده، عبارت است از: 1. برخی از مسیحیان به سوی بیت‌المقدس در فلسطین، جائی که صلیب اصلی عیسی (علیه السلام) قرار دارد، رهسپارند و با این حرکت به سنت ملکه هیلانه تأسی می ‌ویند.

2. گروه دیگر به کنیسه «رومه» رم در ایتالیا رو می‌آورند.

3. برخی از آن ها به «لورد» در فرانسه، آن‌جا که معتقدند جناب مریم (سلام الله علیها) برای آنان تجلی کرده، حج می گزارند.

4. جمعی از آنان به کنیسه «فاطیما» می‌روند؛ زیرا بانویی بزرگ و نورانی به نام فاطیما در آن جا تجلی کرده‌است.[1]

 


[1]. گردآورنده، طباطبائي پژوه، سيد مهدي ، کتابخانه تخصصی حج