searchicon

کپی شد

تقویم مناسبت‌های ماه شعبان

 

روز نوع رویداد توضیحات
1 شعبان رخداد درگذشت سید بن طاووس (سال ۶۹۳ قمری) از عالمان شیعه امامیه در قرن هفتم قمری، نقیب شیعیان در زمان حکومت مغول بر بغداد، و صاحب کتاب لهوف.
1 شعبان رخداد درگذشت محمدحسن نجفی اصفهانی (۱۲۶۶ قمری) از فقهای شیعه در قرن سیزدهم در نجف. مهم‌ترین اثر او کتاب جواهر الکلام است و از این جهت در میان بزرگان شیعه به «صاحب جواهر» شهرت دارد.
2 شعبان رخداد آغاز وجوب روزه (سال 2 قمری)
2 شعبان رخداد آغاز غزوه بنی مصطَلِق (سال 5 قمری) از غزوات پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در میان مدینه و مکه، روی داد. طائفه بنی مصطلق در نزدیکی مکه ساکن بودند. این جنگ در نهایت با پیروزی مسلمانان تمام شد.
3 شعبان شادی میلاد مسعود امام حسین (علیه السلام) (سال 4 قمری) فرزند دوم امام علی و فاطمه زهرا (علیهما السلام) و نوه پیامبر اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است که در بین شیعیان، اباعبدالله و سیدالشهداء نیز خوانده می‌شود. آن حضرت امام سوم شیعیان است که در واقعه عاشورا به طرز فجیعی به شهادت رسید.
3 شعبان رخداد درگذشت ام‌کلثوم دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) (سال 7 یا 9 قمری) وی سومین دختر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و بنابر قولی دخترخوانده پیامبر (صلی الله علیه و آله)، همسر عتیبه فرزند ابولهب (پیش از بعثت) و بعد از جدایی از وی، همسر عثمان (پس از جنگ بدر)، بود.
3 شعبان رخداد ورود امام حسین (علیه السلام) به مكه معظمه (سال 60 قمری) به دنبال بیعت خواستن والی مدینه از امام (علیه السلام) برای یزید، آن‌حضرت به سوی مکه هجرت کردند.
4 شعبان

 

شادی ولادت حضرت اباالفضل  العباس (علیه السلام) (سال 26 قمری) فرزند رشید و برومند امام علی (علیه السلام) از ام‌البنین (سلام الله علیها)، و علمدار سپاه امام حسین (علیه السلام) در کربلا.
5 شعبان شادی ولادت امام سجاد (علیه السلام) (سال ۳۸ قمری) چهارمین امام شیعیان. مدت امامت آن‌حضرت ۳۴ سال بود. امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشت، ولی به علت بیماری، در جنگ شرکت نکرد. بنا بر قول دیگر ولادت امام سجاد (علیه السلام)، ۱۵ جمادی‌الاول است.
9 شعبان رخداد صدور توقیع (نامه) امام زمان (علیه السلام) به علی بن محمد سمری (سال ۳۲۹ قمری) چهارمین و آخرین نائب خاص از نواب اربعه امام زمان (علیه السلام).
11 شعبان شادی ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) (سال 33 قمری) فرزند امام حسین (علیه السلام) و لیلی بنت ابی‌مرة و از شهدای کربلا. برخی او را بزرگ‌ترین فرزند امام حسین (علیه السلام) دانسته‌اند.
15 شعبان شادی میلاد فرخنده امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) (سال 255 قمری) آن‌ حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سال 255 قمری متولد و در سال 260 به امامت رسید و تا سال 329 در غیبت صغری و پس از آن در غیبت کبری هستند و به اذن پروردگار در هر زمانی که مصلحت الهی باشد، ظهور می‌فرمایند.
15 شعبان رخداد وفات علی بن محمد سمری (سال 329 قمری) چهارمین نائب خاص از نواب اربعه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که پس از حسین بن روح نوبختی، به مدت سه سال (۳۲۶ – ۳۲۹ق) عهده‌دار مقام نیابت‌ بود.
15 شعبان رخداد انقراض سلسه آل بویه توسط طغرل سلجوقی (سال 448 قمری) سلسله‌ای ایرانی و شیعه، منسوب به بویه که در خلال سال‌های ۳۲۲ تا ۴۴۸ قمری، بر بخش بزرگی از ایران و عراق و جزیره تا مرزهای شمالی شام حکومت داشتند.
18 شعبان رخداد وفات حسین بن روح نوبختى (سال 326 قمری) سومین نایب از نواب اربعه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که به مدت ۲۱ سال (۳۰۵ – ۳۲۶ق) نیابت خاصه را بر عهده داشت.
19 شعبان رخداد جنگ بنى مصطلق (سال 5 قمری) این غزوه در ناحیه قُدَید، میان مدینه و مکه، روی داد. بنی‌مصطلق در نزدیکی مکه ساکن بودند و پس از ظهور اسلام، مانند مشرکان مکه، با مسلمانان دشمنی می‌کردند. مسلمانان در غزوه بنی‌مصطلق، این قبیله را شکست دادند.
22 شعبان رخداد درگذشت ابن شهر آشوب (سال ۵۸۸ قمری) فقیه، مفسّر و محدّث شیعه در قرن ششم و نویسنده کتاب‌هایی؛ همچون مناقب آل ابی‌طالب و معالم العلماء.
25 شعبان

 

رخداد درگذشت ناصر کبیر (اُطرُوش) (سال ۳۰۴ قمری) از سادات حسینی و از نوادگان امام سجاد (علیه السلام) که علیه خلفای عباسی و سامانی قیام نموده و پیروز شد. او بر منطقه طبرستان، دیلم و بخش‌های شرقی گیلان، با مرکزیت آمل، حکومت نمود.
28 شعبان رخداد درگذشت ملا حسینقلی همدانی (۳ اسفند ۱۲۷۲ شمسی) (سال ۱۳۱۱ قمری)

 

عارف و فقیه قرن ۱۳ و ۱۴ قمری. او در حوزه‌های تهران، سبزوار و نجف در فقه، اصول، فلسفه و اخلاق از درس‌های شیخ عبدالحسین طهرانی، حکیم سبزواری، شیخ انصاری و سید علی شوشتری استفاده نمود و شاگردان زیادی را در مسیر سیر و سلوک الهی تربیت نمود.