searchicon

کپی شد

تقویم مناسبت‌های ماه‌ محرم

 

روز نوع رویداد توضیحات
1 محرم رخداد شروع سال هجری قمری
1 محرم رخداد یورش ابرهه به مكه (سال 1 عام الفیل) پادشاه یمن و فرمانده اصحاب فیل، که برای تخریب کعبه به مکه لشکرکشی کرد، اما او و سپاهیانش به‌وسیله ابابیل و سجّیل؛ پرندگان و سنگ‌های الهی نابود شدند.
1 محرم رخداد محاصره پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بنی هاشم در شعب ابی‌طالب (سال 7 بعثت) درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است. در سال هفتم بعثت، رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، بنی‌هاشم و مسلمانان به سبب آزارهای مشرکان مکه به شعب پناه جستند و سه سال در محاصره اقتصادی و اجتماعی در این مکان به سر بردند.
1 محرم رخداد سریّه ابوسلمه بن عبدالأسد (سال 4 قمری) ماجرای رویارویی سپاه اسلام با قبایل اطراف مدینه در اواخر سال سوم هجری، به دستور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که مسلمانان در این سریّه به فرماندهی ابوسلمه مخزومی پیروز شدند.
2 محرم عزا درگذشت حضرت آدم (علیه السلام) نخستین انسان از انسان‌های نسل حاضر، پدر همه آن‌ها،  اولین پیامبر الهی، و کسی که به تأیید قرآن کریم، خداوند متعال از روح خود در کالبد او دمید.
2 محرم رخداد ورود امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت و یارانشان به كربلا (سال 61 قمری) آن حضرت به دعوت کوفیان، به سوی این شهر حرکت کرد، لکن با بی‌وفایی آنان و مانع شدن سپاهیان یزید، به سرزمین کربلا وارد شد.
2 محرم شهادت قیس بن مسهّر صیداوی (سال 61 قمری) نامه‌رسان امام حسین (علیه السلام) به کوفیان و مسلم بن عقیل که در قادسیه به دست نیروهای عبیدالله بن زیاد گرفتار شد و چند روز قبل از واقعه عاشورا به شهادت رسید. نام وی در زیارت الشهداء آمده است. شهادت ایشان را بین دوم تا دهم محرم گفته‌اند.
3 محرم رخداد نجات حضرت یوسف (علیه السلام) از زندان از پیامبران بنی‌ا‌سرائیل و فرزند یعقوبِ نبی (علیهما السلام). او سالیانی در مصر حکومت کرد.
3 محرم رخداد دعوت سران کشورهای دیگر به اسلام توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) (سال ۷ قمری) پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بیش از ده نامه به سران کشورهای مختلف فرستاد و آن‌‌ها را به اسلام دعوت نمود.
4 محرم شادی مرگ نمرود

 

نَمرود بن کَنعان؛ پادشاه بت‌پرست بابِل در دوره حضرت ابراهیم (علیه السلام).
6 محرم عزا شهادت حضرت یحیى (علیه السلام) از پیامبران بنی‌اسرائیل و فرزند زکریای پیامبر (علیهما السلام) بود که در کودکی به نبوت رسید.
6 محرم رخداد اولین محاصره فرات در کربلا (سال 61 قمری) لشکریان یزید با محاصره فرات، مانع دست‌رسی اهل بیت و اصحاب امام حسین (علیهم السلام) به آب ‌شدند.
7 محرم رخداد مبعوث شدن حضرت موسى (علیه السلام) به پیامبری سومین پیامبر اولواالعزم و صاحب کتاب تورات و منجی بنی اسرائیل
7 محرم رخداد بستن آب توسط سپاه یزید (سال 61 قمری) لشکریان یزید، آب را بر روی امام حسین (علیه السلام)، اهل بیت و اصحاب آن حضرت بستند.
8 محرم رخداد دیدار امام حسین (علیه السلام) با عمر بن سعد (سال 61 قمری) فرزند سعد ابی وقاص و فرمانده سپاه ابن زیاد در کربلا.
8 محرم رخداد قحط آب در کاروان امام حسین (علیه السلام) (سال 61 قمری)
9 محرم رخداد روز تاسوعای حسینی

 

محاصره حسین بن علی (علیهما السلام) و یارانش در کربلا توسط لشکریان ابن سعد.
9 محرم رخداد رهایى حضرت یونس (علیه السلام) از شکم ماهى از پیامبران منسوب به بنی‌اسرائیل که به سبب ترک محل رسالتش (نینوا)، به امر خدا طعمه ماهی بزرگ شد.
9 محرم رخداد ولادت حضرت موسى (علیه السلام) سومین پیامبر اولواالعزم و صاحب کتاب تورات و منجی بنی اسرائیل.
9 محرم رخداد ولادت حضرت مریم (علیها السلام) مادر حضرت عیسی (علیه السلام) و یکی از چهار زن برتر بهشتی.
9 محرم رخداد ورود شمر بن ذی‌الجوشن به كربلا (سال 61 قمری) شمر، در جنگ صفین در سپاه امام علی (علیه السلام) بود، ولی بعدها در جمع دشمنان امام و خاندانش درآمد و در کربلا جزء قاتلان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) قرار گرفت.
9 محرم رخداد امتناع حضرت عباس (علیه السلام) و برادرانش از پذیرش امان‌نامه دشمن (سال 61 قمری) امان‌نامه‌ای که از سوی شمر برای آنان آورده شده ‌بود.
9 محرم عزا فرمان حمله عمومی به خیام امام حسین (علیه السلام) از سوی عمر بن سعد (سال 61 قمری)
9 محرم رخداد سخنان امام حسین (علیه السلام) با اصحاب در شب عاشورا (سال 61 قمری) امام حسین (علیه السلام) آن شب را از دشمن مهلت گرفت تا به عبادت و دعا بپردازد.
9 محرم رخداد سخنان حضرت زینب (سلام الله علیها) با امام حسین (علیه السلام) در شب عاشورا (سال 61 قمری)
10 محرم عزا روز عاشورای حسینی و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین و یارانش (علیهم السلام) (سال 61 قمری)

 

این شهادت به طرز فجیعی صورت گرفت و دشمن از هیچ جنایتی فروگذار نکرد.
10 محرم رخداد اخراج آدم و حوا (علیهما السلام) از بهشت به سبب استفاده از درختی که مورد نهی قرار گرفته‌ بود (با وسوسه شیطان).
10 محرم رخداد خروج حضرت نوح (علیه السلام) از کشتى با دستور خداوند متعال، آن‌حضرت و اصحابش سوار آن کشتی شده‌ بودند تا از عذاب الهی (طوفان) در امان باشند.
10 محرم شادی تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) دومین پیامبر اولوا العزم و سرسلسله پیامبران بعدی
10 محرم شادی ملاقات حضرت یعقوب با حضرت یوسف (علیهما السلام) پس از سال‌ها فراق و جدایی، این ملاقات بین پدر و پسر در مصر انجام شد.
10 محرم رخداد آغاز غزوه ذات الرقاع (سال 5 قمری) هدف از این غزوه، ساکت کردن فتنه‌هایی بود که از دو تیره «بنی محارب» و «بنی ثعلبه» از قبیله غطفان، بر ضد اسلام در حال انجام گرفتن بود.
10 محرم رخداد وقوع سریّه قرطاء (سال 6 قمری) در این سریّه رسول ‌خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌و ‌آله‌ و سلّم) محمد بن مسلمه را به همراه سی نفر به سوی قبیله بنی‌بکر بن کلاب اعزام فرمود.
10 محرم عزا جنایات سپاه عمر بن سعد، عصر عاشورا (سال 61 قمری)

 

11 محرم عزا رحلت حضرت آدم (علیه السلام)
11 محرم عزا اسارت بازماندگان شهدای كربلا (سال 61 قمری)
11 محرم رخداد حرکت کاروان اسرا از کربلا (سال 61 قمری)
12 محرم رخداد ورود اهل بیت (علیهم السلام) به کوفه (سال 61 قمری)
12 محرم عزا شهادت حضرت امام سجاد (علیه السلام) (سال 95 قمری) امام چهارم شیعیان اثنا عشری. بنا بر قول دیگر، شهادت امام سجاد (علیه السلام) ۲۵ محرم است.

 

13 محرم عزا تدفین پیكرهای مقدس شهیدان كربلا (سال 61 قمری)
13 محرم عزا اسراى اهل بیت (علیهم السلام) در مجلس ابن زیاد (سال 61 قمری)
15 محرم رخداد آغاز غزوه كُدر (سال 2 یا 3 قمری) عده‌ای از دو قبیله بنی‌سلیم و غَطفان در منطقه کُدر جمع شدند تا به مدینه حمله کنند، اما با حضور سپاهیان اسلام به فرماندهی امام علی (علیه السلام)، آن‌جا را ترک کردند.
15 محرم رخداد وقوع غزوه خیبر (سال 7 قمری) از غزوات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در برابر یهودیان منطقه خیبر که در ماه محرم سال ۷ قمری آغاز شد و در ماه صفر با پیروزی مسلمانان پایان یافت.
16 محرم رخداد هجوم مسلمانان به دمشق (سال 14 قمری) مسلمانان در شانزدهم محرم سال 14 قمری به دمشق هجوم آورده و آن را از چند سو به محاصره خویش درآوردند. مدافعان شهر، تمامی درهای شهر را بر روی مسلمانان بسته و در داخل شهر سنگربندی کرده و آماده نبرد با مسلمانان شدند. خالد بن ولید از سوی ابوبکر، فرماندهی مسلمانان مبارز منطقه شام را بر عهده داشت و به مدت شش ماه، این شهر را در محاصره خویش نگه داشت.
16 محرم رخداد تدوین تاریخ اسلامى (سال 16 قمری)
17 محرم شادی نزول عذاب بر اصحاب فیل پس از ورود لشکریان ابرهه به مکه، پرندگان الهی موسوم به ابابیل، به وسیله سنگ‌هایی موسوم به سجّیل، از درگاه خداى متعال مأموریت یافتند تا سپاه ابرهه را نابود کنند.
19 محرم رخداد حركت كاروان اسرای كربلا به سوی شام (سال 61 قمری)
20 محرم رخداد دفن بدن «جون»، غلام امام حسین (علیه السلام) در كربلا (سال 61 قمری)
22 محرم رخداد ورود امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صفین (سال 37 قمری) نام سرزمینی در ناحیه غربی عراق بین رقه و بالس، که در آن، جنگ صفین؛ نبرد امیرالمؤمنین (علیه السلام) با سپاه معاویه رخ داد.
23 محرم رخداد آگاهى اصحاب کهف از خواب ۳۰۹ ساله خود جوانان مؤمنی كه از آیین بت‌پرستى دوران خود بیزارى جستند و با مأوا گزیدن در غار به رحمت الهى پناه برده، خداوند نیز آنان را به مدت 309 سال به خوابى عمیق فرو برد.
23 محرم عزا بمب‌گذاری و تخریب حرم عسکریین (علیهما السلام) در سامراء (سال ۱۴۲۷ قمری).

 

تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده؛ شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، وارد حرم عسکریین (علیهما السلام) شدند و با کارگذاری ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره، حرم مطهر را منفجر کردند.
25 محرم عزا شهادت امام سجاد (علیه السلام) به روایتی (سال 94 یا 95 قمری) امام چهارم شیعیان اثنا عشری. بنا بر قول دیگر شهادت ایشان، ۱۲ محرم است.

 

26 محرم عزا محاصره و سنگ‌باران مكه از سوی سپاهیان یزید (سال 64 قمری)

 

لشکریان یزید به سركردگی حصین بن نمیر، برای مبارزه با عبدالله بن زبیر بر بلندای اطراف مكه، منجنیق و سنگ‌اندازهای بزرگی نصب كرده و خانه‌های این شهر مقدس، حتی مسجدالحرام و خانه خدا را سنگ‌باران كردند. سرانجام با هلاکت یزید بن معاویه نیروهای شامی به شام بازگشتند.
26 محرم عزا شهادت علی بن حسن مثلث در زندان منصور دوانقی (سال 146 قمری) وی از عابدان و زاهدان عصر خود و به «علیّ الخیر» و «علیّ العابد» معروف بود.
28 محرم رخداد ورود امام محمد تقی (علیه السلام) به بغداد بنا به درخواست معتصم عباسی (سال 220 قمری) معتصم برای کنترل و مراقبت بیشتر آن حضرت، وی را به بغداد طلبید. گر چه در ظاهر، خواسته‏‌اش صورت دعوت را داشت، ولی در حقیقت، آن حضرت را به اکراه و اجبار به بغداد طلبید و وی را در آن‌جا تحت نظر قرار داد.
29 محرم رخداد رسیدن كاروان اسرا به حوالی شام (سال 61 قمری)
30 محرم عزا درگذشت ام المؤمنین؛ ماریه قبطیه (سلام الله علیها) (سال 15 قمری)

 

از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) که ابراهیم؛ فرزند آن حضرت از او زاده شد. مقوقس؛ حاکم مصر و اسکندریه در پاسخ به نامه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، ماریه قبطیه را به همراه هدایایی برای آن حضرت فرستاد.