searchicon

کپی شد

تاتو برای زنان

تاتو عملی است که زنان برای پر رنگ كردن دور ابرو و لب به وسیله خال كوبى، انجام می دهند.

در این رابطه چند سؤال از دفاتر مراجع شده که همراه با پاسخ بیان می کنیم.

س 1. آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج، اشکالی ایجاد می کند؟

اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده اند: اگر خالكوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى كه مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است . مگر زمانی که مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود ؛ در این صورت می بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.

بنابراین؛ اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسيدن آب وضوء و غسل به بدن شود بايد قبل از وضوء يا غسل برطرف شود . در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد ، در چنین حالتی صحیح است.

پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است:

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اگر مانع رسيدن آب به محل وضو يا غسل باشد، بايد آن را برطرف کرد مگر اين که تاتو زير پوست باشد که در اين صورت اشکال ندارد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

مانع وضو نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست.

س 2. بعد از فوت مادرم ابرو و مژه هايم ريزش شديد پيدا كرد، به طوری كه حتما بايد از مداد برای كشيدن ابرو استفاده مي كردم. عمل تاتو را انجام دادم. با توجه به اينكه كارمند هستم و طبق فرمايش شما نمی توانم ابرو و چشم­هايم را بپوشانم حكمش چيست؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در هر صورت اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

لازم است از نامحرم بپوشانید.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر فقط جاهاى خالى را پر مى كنيد به طورى كه زينت به حساب نيايد اشكال ندارد.

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اگر تاتو شما در حد ابرو و مژه معمولی است و آرایش خاصی از نظر عموم مردم محسوب نمی شود، حکم ابرو و مژه را دارد و پوشاندن آن واجب نیست.

بنابر این، اگر عمل تاتو زینت و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جايز نيست.[1]

امّا اصل عمل تاتو اگر ضرری برای بدن نداشته باشد، و اشکال آن مستهجن نباشد و باعث وهن شخصیت شخص نشود، بلامانع است.[2]



[1]. آیت الله مکارم شيرازى، استفتاءات جديد، ج 3، ص 254، چاپ دوم، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب (ع)، قم، 1427 ق.

[2]. پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی به سؤال از حکم تاتو.