searchicon

کپی شد

تأثیرات کلی فیلم های ترسناک

شکی نیست که فیلم ها تأثیراتی روی افراد می گذارند فیلم های؛ خوب تأثیرات مثبت و فیلم های بد تأثیرات منفی دارند در این جا به برخی از آثار و آفات کلی فیلم های ترسناک – مانند فیلم هایی که در بردارنده روح و جن هستند – هم چنین حکم شرعی ساختن و دیدن آنها در زیر بیان می شود:

1. گاهی محتوای فیلم های ترسناک، مدّت ها زندگی فرد را دگرگون می کند و ساختار شخصیتی او را به صورت منفی پایه ریزی نموده و تأثیرات تخریبی را به همراه دارد؛ چرا که خواسته ها، آرزوها و احساسات انسان در فیلم ها به نمایش درآمده و بیننده خود را مانند یک بازیگر در فیلم فرض می کند و رفتار و حركات او را تقلید کند.

2. برخی از این گونه فیلم ها، تا حد زیادی با ارزش ها و فرهنگ موجود در جامعه اسلامی تضاد داشته، و با آن چه در ساخت فرهنگی جامعه ما ارزش محسوب می شود انطباق ندارند و این تضاد فرهنگی سبب می شود که نسل جوان احساس ناكامی كرده، بین خواسته های خود و آن چه جامعه و سیستم ارزشی حاكم بر آن از او می خواهد تعارض ببیند و همین احساس ناكامی و تعارض عاملی برای نزدیك شدن به اضطراب و بیماری روانی خواهد بود.

3. نوع فیلم های ترسناکی که فعلاً در جامعه هست، نقش عمده و اساسی در ایجاد مشکلات گوناگون در نسل جوان و حتی بزرگسالان دارد؛ زیرا اکثر این فیلم ها حاوی مضامین منفی هستند و صحنه های انحرافی فراوانی در آن ها به نمایش گذاشته می شود و مسمومیت ذهنی برای افراد جامعه مخصوصاً نسل جوان ایجاد می کند و مسموم شدن ذهن نسل جوان و آینده ساز هر جامعه، به منزله از بین رفتن هویت شخصی و ملی آن کشور است.

4. وقتی دیدن یک فیلم ترسناک در انسان اضطراب، ترس و بیماری اعصاب ایجاد کرد، آرامش و آسایش را از انسان گرفته و در نتیجه، انسان در عبادات خود موفق نبوده و حوصله و حضور قلب نداشته و ایمان انسان را که بقاء و تقویت آن به عبادت و بندگی خدای متعال بستگی دارد، به خطر می اندازد.

5. از آن جا که بیشتر فیلم های ترسناک، توسط تهیه کنندگان و کارگردانان سینماهای غربى ساخته می شوند،در بردارنده افكار گمراه كننده و تحريف حقايق هستند و غالباً مشاهده آنها باعث گمراهى مى‏گردد.

حکم شرعی ساختن و دیدن فیلم های ترسناک:

حضرت آیة الله مکارم شیرازی: فيلم هاى بد آموز و زيان بار، مانند فیلم های جنسى و وحشت زا و امثال آن، حرام است، ولی فیلم های آموزنده يا لااقل سرگرم كننده بدون مفسده، نه تنها اشكالى ندارد، بلكه گاه بسيار مفيد و مؤثّر، و سبب پيشرفت اهداف اسلامى است، اما فیلم های ترسناکی که به منظور یاد مرگ انداختن مخاطبان ساخته شود، اگر موجب ضرر و زیانی نباشد، جایز است.[1]

برای آگاهی بیشتر پاسخ های 2602 (سایت اسلام کوئست: 2736) و 7767 (سایت اسلام کوئست: 7833) مطالعه کنید.



[1]. سایت معظم له، بخش استفتائات.