searchicon

کپی شد

بیان پیشینه مفهوم اصطلاحی و سیر تاریخی قم

درباره قدمت تاریخی قم و بنای آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که این شهر پیش از دوره اسلامی وجود داشته و بعضی هم می‎گویند که شهر قم بعد از اسلام بنا گردیده است.

نویسندگانی اسلامی مانند یاقوت حمَوی[1] و ابوالفداء[2] گفته اند: «قم شهری جدید و اسلامی است که اثری از ایرانیان در آن یافت نمی‎شود».

امّا در مقابل این‎ها، نویسندگان دیگری پیشینه تاریخی قم را مربوط به قبل از اسلام می ‎دانند و دلایلی هم در دست است که ادعای آن‎ها را ثابت می ‎کند. اینک به بعضی از آن‎ها اشاره می شود:

1. بلاذری از نویسندگان اسلامی در قرن سوّم، می ‎نویسد: «صحیح ‎ترین خبرها این است که ابو موسی اشعری در سال 23 ق قم و کاشان را فتح کرد».[3] بنابراین شهر قمی وجود داشته که ابوموسی آن را فتح کرده است.

2. یعقوبی از نویسندگان بزرگ قرن سوّم، قم را از جمله شهرهای عصر ساسانی نام برده‌است.[4]

3. ثعالبی می نویسد: خسرو پرویز از رَیدَک پرسید: مرا از بوی بهشت خبر ده، رَیدَک از چند چیز خوشبو از جمله، زعفران قم نام برد.[5]

4. دینوری می‎ گوید: انوشیروان، کشور را چهار قسمت کرد و شهر قم، از جمله‌ شهرهای قسمت دوّم بود.[6]

5. همچنین گفته شده وقتی که اشعریان در اواخر قرن اوّل هجری به قم آمدند، آتشکده قم را خراب کردند و به جای آن مسجدی بنا کردند. ‌پس نتیجه گرفته می شود که قبل از اسلام در این سرزمین کسانی بودند که به آتشکده می ‎رفتند.[7]

باستان شناسانی مانند «گریشمن» کناره‎ های غربی ایران (قم، کاشان، ساوه) را از نخستین و قدیمی ‎ترین مناطقی می‎ دانند که جماعات اولیه انسانی در آن استقرار یافته و تمدن‎های اولیه را پی‎ ریزی کرده‎ اند. در این صورت قدمت قم و نواحی پیرامون آن به چند هزار سال پیش می‎ رسد.[8]

 


[1]. حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج 4، ص 397.

[2]. ابوالفداء، اسماعیل بن علی، تقویم البلدان، ص 409.

[3]. بلاذری، احمد بن يحيى، فتوح البلدان، ص 304.

[4]. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ یعقوبی، ج 1، ص 144.

[5]. ثَعالِبی، عبدالملک بن محمد، غرر اخبار ملوک الفرس و سيرهم، ص 709.

[6]. احمد بن داود، دينورى، اخبار الطوال، تحقيق: عامر، عبد المنعم، ص 67.

[7]. فقیهی، علی اصغر، تاريخ مذهبى قم، ص 117.

[8]. دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «شهر قم در تاریخ»، شماره ۳۹.