searchicon

کپی شد

انجام حج و سکونت در ملک غصبی

استطاعت مالی از جمله شرایط وجوب حج است. شخص مستطیع باید اموال خودش را از حقوق دیگران پاک کند حال اگر کسی در  منزل غصبی ساکن است که متعلق به تعدادی از ورّاث است که خود این فرد یکی از آنها است. این فرد با چنین وضعیتی به خانه خدا برای انجام اعمال حج رفته است! آیا حجّش صحیح است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

گرچه غصب حرام است و چنين شخصى ضامن آن مى‌باشد ولى صِرف آن ضررى به صحّت حج وارد نمى‌كند.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): صحیح است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر از اموال مباح خودش رفته، حج او صحیح است ولی توجه داشته باشید احتیاط واجب آن است که مکان نمازگزار مباح باشد، بنابراین کسى که در ملک غصبى یا روى فرش یا تخت غصبى نماز مى خواند نمازش اشکال دارد، همچنین نماز در ملکى که منفعت آن متعلّق به دیگرى است (مثل این که در اجاره او است) که نماز خواندن در آن بدون اجازه مستأجر اشکال دارد، همچنین در ملکى که مورد تعلّق حقّ دیگرى است؛ مثل این که میّت وصیّت کرده که ثلث مال او را به مصرفى برسانند تا وقتى که ثلث را جدا نکنند نمى‌توان در آن ملک نماز خواند.

حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):[1]

اگر شرایط حج را دارا باشد، حج وی صحیح و مجزی از حجة الاسلام است و اگر نداشته باشد حج وی صحیح است، هر چند مجزی از حجة الاسلام نباشد و در هر حال غصب خانه مضرّ به صحت حج وی نیست.

 


[1]. جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه شود.

سایت استفتائات