searchicon

کپی شد

انتخاب مجتهد اعلم

در این گفتار راه صحیح انتخاب مجتهد اعلم برای کسانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند یا مسلمان شده اند و احیاناً به علما دسترسی ندارند، بیان می شود.

رجوع افراد غیر متخصص به افراد متخصص یک امر عقلانی و مورد تأیید همه جوامع بشری است؛ زیرا یک فرد نمی تواند در همه زمینه ها متخصص شود، بنابراین در زمینه ای که خود تخصصی ندارد به متخصص رجوع می کند. تقلید اعلم در اصطلاح فقه، یعنی افرادی که تخصص در مسائل فقهی ندارند، به مجتهدی که تخصص کامل در علم فقه دارد و از سایر مجتهدان علمش بیشتر است (اعلم است) رجوع کرده و وظایف شرعی خود بر طبق فتوای (نظریه تخصصی) او انجام می دهند.

برای شناخت مجتهد اعلم (دانشمند ترین متخصص در فقه) سه راه تعیین شده است تا مردم به راحتی بتوانند از یکی از این راه ها مرجع تقلید مورد اطمینان خود را بشناسند و انتخاب کنند:

اول: آن كه خود انسان يقين كند؛ مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

دوّم: آن كه دو نفر عالمِ عادل كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند، به شرط آن كه دو نفر عالمِ عادلِ ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.

سوم: آن كه عدّه‏اى از اهل علم كه مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند، و از گفته آنان اطمينان پيدا مى‏شود مجتهد بودن يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند.[1]

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی از هر نقطه دنیا می توان با حوزه های علمیه و روحانیون و دیگر افراد آشنا به امر تقلید، ارتباط و تماس برقرار کرده و مرجع تقلید خود را انتخاب کرد. لازم به تذکر است که خوشبختانه در این زمان گروهی از اساتید و مجتهدان حوزه علمیه قم چندین نفر از افراد با صلاحیت لازم را به عنوان مرجع تقلید معرفی کرده اند این افراد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از :

1ـ آیت الله العظمی جوادی آملی.

2ـ آیت الله العظمی سید كاظم حائری.

3ـ آیت الله العظمی سید علی خامنه­ای.

4- آیت الله العظمی جعفر سبحانی.

5ـ آیت الله العظمی سید علی سیستانی.

6ـ آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی.

7ـ آیت الله العظمی لطف ا… صافی گلپایگانی.

8-آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی.

9-آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی.

هر شخص مسلمانی هر یک از این افراد را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کند و اعمال خود را بر طبق توضیح المسائل او انجام دهد، ان شاء الله به وظیفه شرعی خود عمل کرده است.



[1]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج ‏1، ص 15، بدیهی است که مراد از اهل علم در این عبارات، عالم به علوم اسلامی است.