searchicon

کپی شد

انتخاب فاطمه ام البنین برای همسری امیرالمؤمنین (علیه‏ السلام)

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) چند سال پس از رحلت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، بنابر وصیت همسرش به فکر گرفتن همسر دیگری بود.

عقیل برادر بزرگتر آن‌حضرت، یکی از کسانی بود که نظر و گفته‌اش در علم انساب حجت بود. در مسجدالنبی برای وی حصیری پهن می‌کردند که بر آن نماز می‌گزاد و قبائل عرب برای شناخت و آگاهی از علم انساب، دور او جمع می شدند و او در پاسخ مراجعات، بسیار سریع الانتقال بود؛[1] از این رو علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام) هنگامی که قصد ازدواج نمود، به عقیل که در علم «انساب»[2] معروف بود و ذهن و سینه‌اش گنجینه‌ای از اسرار اقوام گوناگون عرب بوده، می‌فرماید: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به‌دنیا آورد». عقیل، بانو ام‌البنین (سلام الله علیها) از خاندان بنى‌کلاب را که در شجاعت بى ‏مانند بود، براى حضرت انتخاب نموده، در پاسخ برادر گفت: «با ام‌البنین کلابیه ازدواج کن؛ زیرا در عرب شجاع‌تر از پدران و خاندان وی نیست».[3]

[1]. صفدي، خليل بن أيبک، نكت الهميان في نكت العميان، تعلیق: عطا، مصطفى عبد القادر، ص 184.

[2]. علم انساب از تعیین نسب (نژاد و تبار) مردم و روش‌های پژوهش در آن، با هدف پرهیز از خطا در تعیین نسب اشخاص سخن می‌گوید؛ ر. ک: قنوجی بخاری، صدیق بن حسن خان، أبجد العلوم، ج ‏2، ص 99؛ آملی، محمد بن محمود، نفائس الفنون فی عرائس العیون، ج ‏2، ص 287.

[3]. ابن عنبه حسنى، سيد احمد بن على، ‏عمدة الطالب في أنساب آل أبى طالب‏، ص 327.‏