searchicon

کپی شد

اقرار طرفین

 زنا به وسيله اقرار ثابت مى‌شود. و در اقرار (بلوغ، عقل، اختيار و قصد مقر)[1] شرط است.

در اقرار شرط است که چهار مرتبه تکرار شود. در اینکه این چهار مرتبه اقرار باید در یک جلسه باشد یا در چهار جلسه، بین فقهای شیعه اختلاف است. مرحوم امام می فرماید: ثابت شدن زنا با چهار مرتبه اقرار در یک جلسه اقرب است، اگر چه تکرار اقرار در چهار جلسه موافق احتیاط می باشد. ولی اگر به كمتر از چهار مرتبه اقرار نمايد حدّ ثابت نمى‌شود و ظاهر آن است كه حاكم حق تعزير او را دارد. و زن و مرد در تمام آنچه كه ذكر شد مساوى مى‌باشند.

و اشارۀ شخص لال كه مقصود را بفهماند، جاى نطق را مى‌گيرد. و اگر احتياج به ترجمه باشد دو شاهد عادل در آن كفايت مى‌كند.[2]


[1]. اقرار بچه اگر چه نزديك بلوغش باشد و همچنين اقرار ديوانه- در حال ديوانگى او- و همچنين اقرار شخص مكره و همچنين اقرار شخص مست و ساهى و غافل و شخص خواب و مزاح‌كننده و مانند اينها اعتبار ندارد.

[2]. موسوى خمينى، سيد روح اللّٰه، تحرير الوسيلة، مترجم، اسلامى، على‌، ج4 ص 181، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌، چاپ21‌ ، قم، 1425 هـ ق‌.