searchicon

کپی شد

اصلاح طلبی در جامعۀ دروز

در دوران معاصر، بیشتر اندیشمندان دروزی تلاش می‌کنند با تبیین مبانی مذهب دروز بر طبق اصول اسلامی و قرآنی و استدلالات عقلی، آن را جزو مذاهب اسلامی معرفی کنند.

این افراد با سرّی نگه داشتن تعالیم دروز و منحصر دانستن فهم کتاب‌های مقدس در عقال مخالف‌اند، و می‌کوشند با مطالعۀ متون مقدس دروزی و شرح و تفسیر آن، مذهب دروزی را برای عامۀ دروزیان قابل فهم و به طرزی پذیرفتنی تفسیر کنند.[1]

از جملۀ این نویسندگان «عبدالله نجار» است که به رغم مخالفت عقال، محتویات «رسائل الحکمة» را تفسیر و قسمت عمده‌ای از آن را در دسترس همگان قرار داده است.[2]

 

[1]. عسراوی، نجیب، المذهب التوحیدی الدرزی، ص ۹، ۸۰، ۹۱ – ۱۰۹، ۱۵۳؛ زعبی، محمد علی، الدروز: ظاهرهم و باطنهم، ص ۳۶ – ۳۸، ۶۶ – ۶۹؛ مرسل نصر، الموحدون «الدروز» فی الاسلام، ص ۳۳ – ۴۳، ۵۱ – ۶۱، ۱۸۱؛ مرسل نصر، معالم الحلال و الحرام عند الموحدین «الدروز»، ص ۶۹- ۸۹.

[2]. عبدالله نجار، مذهب الدروز و التوحید، ص ۸، ۱۶، ۲۲ و ۲۳؛ بر گرفته از ویکی شیعه.