searchicon

کپی شد

اذان و وقت خطبه ها در نماز جمعه

برای روشن شدن این موضوع، این مسأله در قالب دو پرسش و پاسخ بیان می‌‌شود:

1. آیا باید یکی از خطبه‌های نماز جمعه قبل از وقت اذان و زوال باشد و آیا می‌توان هر دو خطبه را قبل از اذان یا بعد از اذان اقامه کرد؟

2. آیا بین دو خطبه اذان واجب است؟

پیرامون سؤال اول، مراجع عظام تقلید فرموده‌اند:

حضرت امام خمینی (ره):

  • وقت نمازجمعه با زوال خورشيد شروع مى‏‌شود و تا وقتى كه سايه شخص به اندازه دو قدم «پا» متعارف برسد امتداد دارد، ولى احتياط واجب آن است كه از اوائل عرفى زوال ظهر تأخير نيندازند و اگر تأخير افتاد احتياط مستحب آن است كه نماز ظهر را بخوانند.
  • جائز است دو خطبه نماز جمعه قبل از ظهر شرعى ايراد شود به طورى‌كه پايان خطبه‏‌ها با ظهر شرعى مصادف باشد، ولى احتياط مستحب آن است كه آن‌ها را در وقت ظهر بخواند.
  • اگر امام خطبه‏‌ها را قبلًا شروع كرده و هنگام زوال به پايان برساند و نماز جمعه را شروع كند صحيح است.

حضرت آیت الله العظمی مكارم :

  • وقت نمازجمعه از اول ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه‏‌ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن آن، وقت نماز جمعه پايان مى‏‌يابد.
  • احتياط واجب آن است كه دو خطبه نمازجمعه را بعد از ظهر بخوانند.

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی :

خير لازم نيست و اگر امام خطبه‌ها را قبل از زوال شروع کند و هنگام زوال به پايان برساند نماز جمعه صحيح است و فرقی نمی‌کند که هنگام اذان در کجای دو خطبه باشد.

حضرت آیت الله العظمی تبريزى :

بنابر احتياط واجب دو خطبه نماز جمعه بايد بعد از ظهر شرعى ايراد شود و خواندن آنها قبل از ظهر جايز نيست، حتى اگر پايان خطبه‏‌ها با ظهر شرعى مصادف باشد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی :

  • داخل شدن وقت یکی شرایط وجوب نمازجمعه است و داخل شدن وقت عبارت از زوال آفتاب يعنى ظهر است، و وقتش اول عرفى زوال است، پس هرگاه از اين وقت نمازجمعه را تأخير انداخت، وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به‌جا آورد.
  • خواندن خطبه پيش از ظهر اشكال دارد.[1]

و هم چنین در باره سؤال دوم فرموده‌اند:

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی :

اذان بين دو خطبه نماز جمعه،  واجب نيست و كافيست فاصله يک جلوس بين دو خطبه. و الله العالم

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی :

نبايد يک اذان قبل از خطبه و يک اذان بعد از خطبه بگويند.[2]

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

لزومی ندارد.

 


[1].  نک: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 861.

[2]. همان، ص 854، م 40.