searchicon

کپی شد

اجماع، منبع فقه شیعه

سومین منبع در استنباط احکام در فقه شیعه، «اجماع» است. اجماع در لغت، گاه به معنای عزم و تصمیم[1] است و گاه به معنای اتفاق،[2] ولی در معنای اصطلاحی آن چندان اختلاف پدید آمده است که ارائه تعریفی جامع بر اساس همه مبانی و مسلک‌ها، ممکن نیست، جز آن که بگوییم اجماع؛ یعنی نوع خاصی از اتفاق که می تواند دلیل بر حکم شرعی باشد، اما در این که اتفاق چه کسانی شأنی چنین دارد، اقوال زیر پیدا شده است:

1. اتفاق همه امت اسلامی؛ 2. اتفاق خصوص مجتهدان در هر عصری؛ 3. اتفاق اهالی شهر مدینه؛ 4. اتفاق اهالی مکه و مدینه؛ 5. اتفاق خلفای راشدین؛[3] 6. اتفاق شیخین؛ یعنی ابوبکر و عمر؛ 7. اتفاق عده‌ای که یکی از آنها معصوم باشد.[4]

نکته مهم آن است که نزد شیعه، اجماع، دلیل مستقلی در عرض کتاب و سنت نیست و حجیت آن بر کاشفیت از دلیل شرعی استوار است.[5]



[1]. ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب،‌ ‌محقق: احمد فارس (صاحب الجوائب‌)‌، ج ‌8، ص 57.

[2]. حسيني زبيدي، محمد مرتضى،‏ تاج العروس من جواهر القاموس محقق: هلالى، على /سيرى، على، ج ‏11، ص 75.‏

[3]. مقصود، خلفای اربعه: أبو بكر، عمر، عثمان و على (علیه السلام) است.

[4]. ر.ک: اسلامی، رضا، مدخل علم فقه، ص 147.

[5]. برای آگاهی بیشتر ر.ک: همان، ص 147– 159؛ نقد دلیل اجماع اهل سنت (سایت اسلام پدیا).