searchicon

کپی شد

آیه‌الله سید علی سیستانی از دیدگاه اندیشمندان شیعه

شماری از دانشمندان فاضل شیعه دیدگاه خویش را نسبت به شخصیت و مقام شامخ علمی آیةالله سیستانی ابراز داشته‌اند. در این گفتار کوتاه اشاره مختصری به دیدگاه چند نفر از اعاظم و اکابر علمای شیعه خواهد شد:

  1. مرحوم آیةالله شیخ حسین حلّی: ایشان در اجازه‌نامه اجتهادی که در 31 سالگی آیةالله سیستانی، برای وی مرقوم نموده، او را علّامه مورد اعتماد و محقق، خطاب نموده است. نکته قابل توجه در این رابطه این است که با توجه به سخت‌گیری شدیدی که مرحوم حلی در دادن اجازه‌نامه اجتهاد داشته است، تنها کسی که موفق به دریافت اجازه اجتهاد مطلق از آن مرحوم شده، حضرت آیة الله سیستانی است.
  2. مرحوم آیة‌الله سید ابوالقاسم خوئی: ایشان نیز در اجازه‌نامه اجتهاد مطلقی که در 31 سالگی آیةالله سیستانی، برای وی مرقوم نموده، او را عالم عامل، فاضل کامل و سند فقها عظام، خطاب نموده است. آیة‌الله خوئی نیز جز برای اندکی از شاگردان خود هرگز چنین اجازه‌ای صادر نفرموده است که یکی از آن‌ها آیة‌الله سیستانی و دیگری مرحوم آیة‌الله میرزا علی فلسفی از علمای مشهد مقدس بوده است.
  3. علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی: ایشان که استاد محدثان روزگار خویش بوده، در نوشته‌ای در تاریخ 1380 قمری و 31 سالگی آیةالله سیستانی، مهارت و توانمندی ایشان در علم رجال و حدیث را گواهی کرده است. وی در اجازه‌نامه خود ایشان را با القاب سیدالسند، سید العلماء الابرار و مولانا الاجل مورد خطاب قرار داده است.
  4. مرحوم علاّمه سید علی بهبهانی: آیةالله سیستانی در سال‌های اقامت در قم و در سن بیست و یک سالگی، با مرحوم علاّمه سید علی بهبهانی عالم معروف شهر اهواز که از پیروان مکتب فقهی محقق تهرانی بود، پیرامون برخی از مسائل قبله ‌شناسی، نامه‌نگاری‌هایی انجام داد و در نامه‌های خود، به رغم دفاع سید بهبهانی از دیدگاه‌های محقق تهرانی، برخی از دیدگاه‌های وی را به نقد کشید. این مکاتبات تا آن ‌جا ادامه یافت که مرحوم سید بهبهانی طی نامه‌ای در 7 رجب 1370 قمری، به آیةالله سیستانی نوشت و در آن مهارت علمی وی را با تعبیر «عمدة العلماء المحققین و نخبة الفقهاء المدققین» ستود. [1]
  5. حجة‌الاسلام و المسلمین سید منیرالدین سید عدنان الخباز القطیفی: وی یکی از اندیشمندان شیعه و از شاگردان آیةالله سیستانی و استاد درس خارج فقه، اصول و اقتصاد حوزه علمیه قم است.

از دیدگاه این استاد حوزه؛ آیةالله سیستانی شخصیتی است که توانسته مکاتب مختلف را به هم گره بزند. او استاد خود را دارای تخصص، کاردانی و توانایی در فقه عام و احادیث عامه می‌داند و… .[2]

[1]. سایت رسمی دفتر آیت الله سیستانی.‌

[2]. سایت عصر اندیشه.