searchicon

کپی شد

آداب عید فطر

در روایات اسلامى براى اعیاد به ویژه اعیاد مذهبى؛ از جمله عید فطر، عید غدیر و… آداب و رسوم خاصى؛ نظیر پوشیدن لباس نو، اطعام، صلۀ ارحام و… توصیه شده است که برای آگاهی بیشتر دراین باره به آدرس زیر مراجعه کنید.[1] در ذیل به برخی از آداب عید فطر اشاره می‌شود:

الف. رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمودند: كسى كه شب عيد را زنده بدارد، در روزى كه دلها مى‏ميرند دل او نخواهد مرد.[2]

ب. امام صادق (علیه السّلام) به يكى از اصحاب خود فرمود: چون شب عيد فطر رسيد، سه ركعت نماز مغرب را بگزار و سپس به سجده برو و بگو:

 «يا ذا الطول يا ذا الحول يا مصطفى محمد و ناصره صلّ على محمد فاغفر لى كل ذنب اذنبته و نسيته و هو عندك في كتاب مبين.»

 «اى صاحب قدرت و نيرو! اى برگزيننده و يارى‏كننده محمد! بر محمد و آل او درود فرست و هر گناهى را كه انجام داده‏ام و آن را فراموش كرده‏ام و آن در محضر تو، در كتابى آشكار ثبت است بر من ببخشاى و بيامرز.» و پس از آن صد بار بگو: «اتوب الى الله»

ج. پس از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح، همان تكبيرهايى را كه در ايام تشريق (يازدهم تا سيزدهم ذى حجه) مى‏گويند، بگو: «اللَّه اكبر، اللَّه اكبر. لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر، اللَّه اكبر و لله الحمد، اللَّه اكبر على ما هدينا و الحمد لله على ما ابلانا.»[3]


[1]. حر عاملی، وسائل‏الشيعة، ج 8، ص 89 و ج 10، ص 440، “بَابُ اسْتِحْبَابِ صَوْمِ يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ هُوَ الثَّامِنَ عَشَرَ ذِي الْحِجَّةِ وَ اتِّخَاذِهِ عِيداً وَ كَثْرَةِ الْعِبَادَةِ فِيهِ وَ خُصُوصاً الْإِطْعَامَ وَ الصَّدَقَةَ وَ الصِّلَةَ وَ لُبْسَ الْجَدِيدِ”.

[2]. صدوق،  ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 76.

[3]. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج ‏2، ص 355.