searchicon

کپی شد

آثار و فواید صله رحم

اسلام نسبت به صلۀ رحم و كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان اهميت فوق العاده‏اى قائل شده است و قطع رحم و بریدن رابطه از خويشان و بستگان را شديداً نهى كرده است.

در این جا به برخی از آثار و فواید آن اشاره می کنیم:

حضرت امام باقر(ع) فرموده است: صله ارحام، «اعمال‏» را پاک، «اموال‏» را افزون، بلاها را دفع، حساب ‏را آسان می‏کند و «اجل‏» را به تأخیر می‏ اندازد.[1]

از نتایج و آثار صلۀ رحم، برخی به امور دنیوی مربوط ‏است و برخی هم نتایج اخروی این‏ عمل را بازگو می ‏کند.

امام صادق(ع) می فرمایند: صله رحم، اخلاق را نیکو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش ‏می‏سازد، رزق را می‏افزاید و اجل و مرگ را به تأخیر می‏اندازد.[2]

این کار نیک و ساده، آن‏قدر سازنده و مفید است و آن چنان مورد رضای پروردگار، که گاهی تقدیر الاهی به خاطر آن عوض می‏شود و خداوند به پاداش این عمل نیکو، بر عُمر انسان می‏افزاید. در مقابل، قطع‏ رابطه‏ها و بریدن از خویشاوندان، به حدی شوم و نفرت‏ بار و در نظر خداوند، ناپسند است که عُمر را می‏کاهد.

امام صادق(ع) فرمود: «ما چیزی را جز «صله رحم‏» سراغ نداریم که [ به طور مستقیم ] عمر را زیاد کند، تا آن جا که گاهی تا زمان مرگ یک نفر، سه سال مانده است، ولی او اهل‏ صله رحم می‏شود. آن گاه خداوند، سی سال بر عمرش می‏افزاید و سی و سه سال ‏دیگر زنده می‏ماند. و گاهی اجل کسی سی و سه سال است، به خاطر قطع رحم و گسستن رابطه‏های خویشاوندی، کاهش می‏یابد و اجلش سر سه سال فرامی‏رسد».[3]

پيامبر اسلام (ص) پیرامون آثار صلۀ رحم و قطع رحم مى‏فرمايد:

“پيوند با خويشاوندان شهرها را آباد مى‏سازد، و بر عمرها مى‏افزايد هر چند انجام دهندگان آن از نيكان هم نباشند”.[4]

زشتى و گناه قطع رحم به حدى است كه امام سجاد (ع) در نصيحتی به فرزند خود مى‏ فرماید: كه از مصاحبت با پنج طايفه بپرهيزد، يكى از آن پنج گروه كسانى هستند كه قطع رحم كرده‏اند:

” بپرهيز از معاشرت با كسى كه قطع رحم كرده كه قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است”.[5]

در قران مى‏فرمايد: ” … شما كه در زمين فساد مى‏كنيد و قطع رحم مى‏نمائيد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دور!”[6]

كوتاه سخن اين كه: قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم‏ زنندگان پيوند خويشاوندى تعبيرات شديدى دارد، و احاديث اسلامى نيز آنها را سخت مذمّت كرده است.

از پيامبر اسلام (ص) پرسيدند: مبغوض ترين عمل در پيشگاه خداوند كدام است؟

در پاسخ فرمود:” شرك به خدا”.

پرسيدند بعد از آن؟ فرمود:” قطع رحم”.[7]



[1]. «صلة الارحام تزکي الاعمال و تنمي الاموال و تدفع البلوي و تيسر الحساب و تنسي‏ء في الاجل‏»،شیخ کلینی، اصول كافي، ج 2 ص 150.

[2]. «صلة الارحام تحسن الخلق و تسمح الکف و تطيب النفس و تزيد في الرزق و تنسئ الاجل‏»، همان، ص 150 و 151.

[3]. همان  ص 152.

[4]. قمی، شیخ عباس، سفينة البحار، ج 1، ص 514.

[5]. همان، ص 516 (ماده رحم).

[6]. محمد، 22.

[7]. قمی، شیخ عباس، سفينة البحار، ج 1، ص 516 (ماده رحم).