searchicon

کپی شد

آثار و اقدامات تاریخی سید رضی

بندگان پاک و صالح خدا، وظیفه خود می‌دانند در هر موقعیت زمانی و مکانی، رسالت خود را برای حفاظت و نگهبانی از اعتقادات دینی ایفا کنند. سید رضی به‌عنوان یک عالم بزرگ دینی، با شناخت و درک موقعیت زمان خویش، برای اعتلای جایگاه اسلام و تشیع، تلاش و کوشش فراوان نمود.

از جمله  اقدامات و آثار او كه نزديک به‌عصر ائمه (عليهم السلام) بود، نقل روايات اهل بيت (عليهم السلام) و تأليف كتاب‌هاى نفيس و با ارزش است، که خود خدمت ارزنده و كم‌نظيرى به اسلام و تشيع می‌باشد.

در زمان سید رضی شهر بغداد در مدتی كوتاه شاهد گسترش علم و ادب بود. در آن روزگار شیفتگان دانش و معرفت از دورترین نقاط جهان به آن‌جا می‌رفتند تا از محضر استادانی؛ چون او، توشه‌ای گرفته، به‌دیار خود بازگردند و مردم را ارشاد نمایند. در ظاهر هیچ مشكلی برای تحصیل علوم و معارف انسانی و اسلامی فرا روی آنان دیده نمی‌شد، جز فقر و تنگدستی – به‌ویژه در سال‌هایی كه قحطی شدید در شهر بغداد رخ نمود – که مردم از جمله دانش‌پژوهان را در تنگنا و سختی قرار داد. در آن سال‌ها طلاب علوم دینی بیش از دیگران برای تأمین زندگی و نیازمندی‌های تحصیلی خود در زحمت بودند، در این شرایط سید رضی اقداماتی انجام داد که در ادامه به آن پرداخته‌می‌شود.