Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

مذهب فقهی حنبلى

مؤسّس اين مذهب، أبو عبد اللّٰه، احمد بن حنبل بن هلال شيبانى است. وى در سال 164 هجری در بغداد متولّد شد و در سال 241، در همان شهر، وفات يافت.

او سفرهاى علمى‌اش را به کوفه، بصره، مکه، مدينه، يمن و شام انجام داد و از دانش دانشمندان عصر خويش بهره گرفت. هر چند فقه را از شافعى فرا گرفت ولى اساتيد او به صد تن بالغ شده‌اند.[1] وى از محدّثان بزرگ اهل سنّت به شمار مى‌آيد و «مُسنَد» او، از اطلاع وى در عرصۀ حديث گواهى مى‌دهد. احمد در مسند خويش بيش از چهل هزار حديث نقل کرده است. او به حديث مرسل و ضعيف نيز عمل مى‌کرد.[2]

از مشهورترين شاگردانش مى‌توان به فرزندش‌ صالح بن احمد بن حنبل (م 266)، و فرزند ديگرش، عبد اللّٰه بن احمد بن حنبل (م 290) و عبد الملک بن عبد الحميد بن مهران (م 274) و احمد بن محمّد بن حجاج اشاره کرد.[3]

اين مذهب در بغداد ظهور کرد و به شام هم رفت. امروز مذهب غالب اهل سنت در حجاز، قطر، فلسطين و بحرين، مذهب حنبلى است.[4]

مصادر فقهى احمد بن حنبل:

شيوۀ احمد حنبل در استنباط فقهى، بدين صورت بود که نخست از نصوص کتاب و سنّت استفاده مى‌کرد؛ و در سنّت از روايات مرسل و ضعيف نيز بهره مى‌گرفت و به هنگام تعارض ميان کتاب و سنّت، کتاب اللّٰه را مقدّم مى‌شمرد؛ اگر سنّتى نمى‌يافت، به فتاواى صحابه تمسّک مى‌کرد؛ و به هنگام اختلاف نظر صحابه، نظرى را که به کتاب اللّٰه و سنّت نزديک‌تر بود ترجيح مى‌داد، و اگر نظرى را نزديک‌تر به کتاب و سنّت نمى‌يافت، نظر اختلافى صحابه را در آن مسئله نقل مى‌کرد، ولى خودش نظرى را برنمى‌گزيد. وى حتّى حديث مرسل را بر قياس مقدّم مى‌داشت و در صورتى که نصّى از کتاب و سنّت و يا سخنى از صحابه نمى‌يافت، به قياس عمل مى‌کرد و پس از آن استصحاب، سدّ ذرايع و مصالح مرسله را مستمسک قرار مى‌داد.

احمد بن حنبل در کتاب «الخلال» نقل مى‌کند که از شافعى دربارۀ قياس سؤال کردم؟ پاسخ داد: فقط به هنگام ضرورت مى‌توان به آن عمل کرد.[5]



[1]. مکارم شیرازی، ناصر، دائرة المعارف فقه مقارن، ص 141‌، به نقل از الفقه الاسلامى و ادلّته، ج 1، ص 53.

[2]. همان، به نقل از همان.

[3]. همان، ص 141و142، به نقل از همان، ص 54.

[4]. همان، ص 142، به نقل از موسوعه جمال عبد الناصر، ج 1، ص 36؛ تاريخ الفقه الاسلامى، ص 148.

[5]. همان، به نقل از تاريخ الفقه الاسلامى، ص 145؛ المدخل فى التعريف بالفقه الاسلامى، ص 203.