کپی شد
حکم ارتداد زنان
اسلام برای پیش گیری از حوادث سوئی که ممکن است از راه تغییر مذهب دامنگیر جامعه اسلامی شود، صریحاً دستور می دهد، اگر مرد مسلمانی که از پدر و مادر مسلمان متولد شده «مرتد» شود که به او «مرتد فطری» گفته می شود، کیفر او اعدام است، ولی چنانچه از پدر و مادری غیر مسلمان متولد شده باشد بعد اسلام اختیار کند سپس کافر گردد که به او «مرتد ملی» گفته می شود، برای مدتی او را امر به توبه کنند چنانچه نپذیرفت او را نیز اعدام کنند.[1]
اما اگر زن مرتد شود اسلام برای او کیفر آسان تری قرار داده است.[2] با این توضیح که زن مرتد (ملی یا فطری) کشته نمی شود، بلکه او را به توبه فرا می خوانند. چنانچه توبه کرد او را آزاد می کنند در غیر این صورت در زندان باقی می ماند و به هنگام نماز او را تازیانه زده و در تنگنای معیشتی قرار می دهند.[3]
باید توجه داشت از دیدگاه اسلام همه انسان ها (زن و مرد) در خلقت یکسان هستند،[4] و نسبت به یک دیگر برتری ندارند و تنها ملاک برتری تقوای الاهی است.[5]
اما به هر حال هر یک از دو جنس زن و مرد دارای ویژگی های روحی، روانی و جسمی خاص خود است که او را از دیگری متمایز می سازد؛ مثلاً همه ما می دانیم که زن از بعد روحی و روانی دارای عواطف و احساسات شدیدتری است و شاید بتوان گفت که در روایت امیر المومنین (ع): “المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة”؛ زن گل است نه قهرمان،[6] همین حقیقت نهفته است.
این مطلب، حقیقتی است که یافته های محققان و دانشمندان نیز بر آن گواهی می دهد.
لذا اگر احکام و قوانین، بدون توجه به هرگونه تفاوت و اختلاف جعل شود خلاف مصلحت تشریع و تقنین بوده و مصالح جامعه آن طور که باید تأمین نمی شود؛ از این رو برخی تکالیف و احکام مربوط به زن و مرد و از جمله حکم ارتداد با یک دیگر متفاوت است.
بنابراین نظر به این که زن ها از لحاظ سازمان دفاعی و فکری نوعاً با مردها متفاوت اند و زودتر تحت تأثیر قرار می گیرند. چنانچه مرتد شوند اسلام برای آنها کیفر آسان تری قرار داده است.
بر همین اساس عقل انسان قادر به درک کامل ملاکات (مصالح و مفاسد) و چرائی احکام نیست و آنچه که به عنوان فلسفه برخی از احکام (از جمله حکم ارتداد) بیان می شود اگر متکی به منابع وحیانی نباشد و معصومان (ع) حکمت آن را نفرموده باشند، در حد یک احتمال است.
[1]. قربانی، زین العابدین، اسلام و حقوق بشر، ص 484. (کتاب نامه تکمیل شود)
[2]. همان، ص 484.
[3]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 2، کتاب حدود، ص 445.
[4]. نساء، 1،«…خَلَقَكم مِّن نَّفْسٍ وَحِدَةٍ…».
[5]. حجرات، 13،« إِنَّ أَكرَمَكمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکم».
[6]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 510، چاپ دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش.
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید