دایره المعارف اسلام پدیا » ادیان
منوی اصلی

چهارمین عامل درونی پیدایش فرقه بهائیت

آسیب‌های سیاسی: اقتدار سیاسی دوره‌های پیشین تاریخ، هرگز در دوره‌ قاجاریه، بر ایران حاکم نشد.[۱] این عامل خود در ایجاد آسیب‌های فکری تأثیرات زیادی داشت. نبود اقتدار سیاسی در جامعه، بحران‌های زیادی را در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و …، ایجاد خواهد کرد. ضعف مدیریت در اداره‌ امور کشور، میدان دادن به افراد ناکارآمد و حذف […]

ادامه مطلب

سومین عامل درونی پیدایش فرقه بهائیت

آسیب‌های فرهنگی: یکی دیگر از عوامل و جریان‌های درونی زمینه‌ساز پیدایش فرقه‌ها و جریان‌های منحرف، فقر فرهنگی است. مردم در برابر فقر فرهنگی شکننده‌تر از فقر مادی و معیشتی بوده و تأثیرپذیری از این عامل بسیار بیشتر از فقر اقتصادی است. فرهنگ که شامل دین نیز می‎‎شود، از جمله موارد مهمی است که از سیطره […]

ادامه مطلب

دومین عامل درونی پیدایش فرقه بهائیت

آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه: دوره و بازه زمانی‌ای که بهائیت در آن از جهت شرایط و رویدادهای مهم جهانی شکل گرفت، از حساس‌ترین دوره‌های تاریخی ایران است؛ چراکه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بزرگی در ایران روی داد.[۱] بی‌گمان جامعه و مردم متأثر از این حوادث هستند. گاهی بروز برخی حوادث باعث تأثیرپذیری […]

ادامه مطلب

اولین عامل درونی پیدایش فرقه بهائیت

تفسیر و تحلیل‌های سطحی و ناروا از آموزه‌های دینی و عدم تعمیق باورها: یکی از مهم‌ترین عوامل درونی شکل‌گیری فرقه بهائیت، تکون اندیشه‌ شیخیه است؛ نوع نگاه تصلبی، تخیلی، التقاطی و غیرخردمندانه شیخیه به مسئله مهدویت، ارائه این اندیشه به گروهی از خواص اخباری‌گرا و استقبال عوام از این نوع برداشت خصوصاً با توجه به […]

ادامه مطلب

عوامل پیدایش فرقه بهائیت

جریان‎ها و اندیشه‎هایی متعددی منجر به پیدایش این فرقه شد. این تشکل، از عواملی ریشه‌گرفته و بر پایه‌هایی مستقر شده و با حمایت جریان‌هایی ادامه حیات داده است. دسته‌ای از عوامل به ساختار‌های دینی افراد، متون و تفسیرهای منحرف از متون، که عوامل درونی محسوب می‌شود، مربوط است و دسته دیگر به عوامل بیرونی مربوط […]

ادامه مطلب

زمینه‌های شکل‌گیری فرقه بهائیت

فرقه‌ شیخیه (کشفیه – پشت‌سرى)، بر اساس تعالیم عالم شیعی، شیخ احمد احسائی (١١۶۶ ـ ١٢۴١ ق)، در نیمه‌ اول قرن سیزدهم به وجود آمد. آموزه‌های این فرقه، غیر از آن که مایه‌ انشعاب داخلی فرقه شد، زمینه‌ساز پیدایش دو فرقه‌ منحرف «بابیت» و «بهائیت» نیز گردید.[۱] شیخ احمد احسائی که در اصطلاح شیخیه، «شیخ […]

ادامه مطلب

شکل‌گیری فرقه بهائیت

بعد از اعدام علی محمد باب توسط مرحوم امیر کبیر، عموم بابی‌ها میرزا یحیی ملقب به «صبح ازل» و برادر کوچک‌تر میرزا حسین‌علی را به عنوان جانشین باب پذیرفتند، ولی چون در آن زمان یحیی بیش از نوزده سال نداشت، میرزا حسین‌علی ملقب به «بهاءالله» با زیرکی و شگردهای فریب‌کارانه، زمام کارها را به‌دست گرفت.  […]

ادامه مطلب

مهم ترین افراد فرقه بهائیت

مهم ترین افراد فرقه بهائیت عبارتند از: بنیان‌گذار آیین بهائیت، میرزاحسین‌علی نوری معروف به بهاءالله است که این آیین، نام خود را از همین لقب برگرفته است. پس از مرگ میرزا حسین‌علی، پسر ارشد او عباس افندی ملقب به عبدالبهاء جانشین وی گردید. پس از عبدالبهاء، شوقی افندی ملقب به شوقی ربانی فرزند ارشد دختر […]

ادامه مطلب

ادعاهای بنیان‌گذار فرقه بهائیت

از کتاب‌های میرزا حسین‌علی و دیگر کتاب‌های بهائیان استفاده می‌شود که او همچون استادش سیدعلی‌محمد باب، بلکه بالاتر از او، ادعاهای گوناگونی مطرح کرده که در اینجا به ترتیب ادعاهای او به طور اختصار بیان می‌شود: ادعای بندگی: او در کتاب خود مبین چنین می‌گوید: «سبحان الذی نزل علی عبده من سحاب القضاء سهام البلاء […]

ادامه مطلب

بنیان‌گذار فرقه بهائیت

بنیان‌گذار فرقه بهائیت، میرزا حسین‌علی نوری معروف به بهاءاللّه است. پدرش، میرزاعباس نوری معروف به میرزابزرگ، از منشیان عهد محمدشاه قاجار و مورد توجه خاص قائم مقام فراهانی بود که بعد از قتل قائم مقام از مناصب خود برکنار و به نور رفت. خاندان او از دهکدۀ‏ کوهستانى کوچکى به نام «تاکر» از نور مازندران […]

ادامه مطلب