دایره المعارف اسلام پدیا » ادیان
منوی اصلی

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست اوّل)

سبحانى: … از حاج آقاى سیّدان دعوت مى‏کنم که دیدگاه خود را مطرح کنند تا ان شاء اللَّه این دیدگاه بتواند زمینه بحث جدّى و جذابى را در جلسه رقم بزند.   سیّدان: … مطلبى که عنوان این جلسه هست که باید بررسى شود، نسبت عقل و وحى از منظر مکتب تفکیک و فلسفه اسلامى […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا

آنچه در پیش رو دارید متن تنظیم شده از اولین نشست در مورد نسبت عقل و وحى از منظر فلسفه و مکتب تفکیک مى‏باشد که با حضور اصحاب اندیشه در مورخ بیستم اسفند ماه سال یک‌هزار و سی‌صد و هشتاد و سه بنابر دعوت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به انجام رسید. تذکر: ۱٫ آقایان […]

ادامه مطلب

گفت‌وگو با آیت الله سیدان در خصوص مکتب تفکیک

دیدار با حضرت آیت الله سیدان دریک عصر بهاری ( که در کنار استاد محمد رضا حکیمی یکی ازمروّجان مکتب تفکیک می‌باشد) برای بنده (دکتر مهدوی) بسی مایه سرور انبساط خاطر می‌نمود آنچه که در این نشست جالب بود متانت، حسن خلق و انکسار ایشان بود که فراتر از استدلالات ایشان در تأیید مدّعایشان، به […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه هشتم)

استاد سیدان: خلاصه آنچه بحث شد این بود که آخوند ملاصدرا معاد را به عنوان معاد جسمانى مطرح کرده است ولى در موارد دیگر توضیح داده است که مراد از جسمانى بودن معاد چیست و این که جسمى که مى‏گویند نه آن جسم عنصرى است که مرکب از اجزاء وجودى این عالم باشد بلکه صورتى […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه هفتم)

استاد سیدان: مناسب است کفهرستى از مطالب سابق گفته شود: پس از این که معلوم شد که مرحوم آخوند، مکرّراً تصریح فرموده به اینکه معاد جسمانى است و بدن به عینه محشور مى‏شود و مشخص شد که مرادشان از جسم معناى خاصى است که در نظر دارند (شیئیه الشى‏ء بصورته) صُوَرى است، ابداعى از ناحیه […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه ششم)

استاد سیدان: بعد از این که در جلسه گذشته اعتراف شد بر این که ظواهر آیات و مدارک شرعى اکثراً دلالت بر حرف محدثان دارد؛ یعنى محشور در قیامت، انسان‏ها با ابدان عنصرى مادى هستند، لکن آیات و روایات دیگرى در مقام، موجود است که ممکن است مسلک صدرالمتألهین را اثبات کند که طبعاً به […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه پنجم)

استاد سیدان: مطلب به این جا رسید که فرمودید: در شرع، احکامى براى جسم اخروى اثبات و احکامى سلب شده است. حکیم اسلامى تمام آن احکام را اثباتاً و سلباً قبول مى‏کند و جسمانیت معاد را هم مى‏پذیرد، بنابراین اختلافى بین این دو مسلک نیست، ولى در این مورد عرض مى‏کنم که این احکام بر […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه چهارم)

استاد سیدان: خلاصه‏اى از آنچه تاکنون صحبت شد این است که، میزان واقعى در بحث معاد عبارت است از وحى (که از راه مدارک شرعى، آیات و روایات، با قطعیت دلالت و سند اثبات مى‏شود). و آخوند ملّاصدرا فرموده است معاد جسمانى است. و مواردى به عنوان شاهد این مدعى بیان شد، ولى گفته شد […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه سوم)

استاد سیدان: فرمودید: نظر آخوند ملاصدرا همان نظر محدثان و علمای اسلام است که قائل به معاد جسمانى هستند، ولى به نظر مى‏رسد ایشان کلمه جسمانى را در موارد زیادى تفسیر کرده‏اند که مقصود از جسم، جسم مادى و بدن عنصرى نیست چون در عالم بعد، از ماده این عالم خبر و اثرى نیست، بلکه […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه دوم)

استاد جوادى: یک فیلسوف اسلامى به طور آزاد، فکر و انتخاب مى‏کند و در نتیجه، خود را بنده وحى مى‏سازد. وی پس از آن که در بندِ وحى افتاد، در درون آن حرکت مى‏کند. مکتب‌هاى مادى و الحادى را طرد و در میان قفس ها، قفس زرین شریعت را انتخاب نموده و در این مرحله […]

ادامه مطلب