دایره المعارف اسلام پدیا » ادیان و مذاهب
منوی اصلی

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه پنجم)

استاد سیدان: مطلب به این جا رسید که فرمودید: در شرع، احکامى براى جسم اخروى اثبات و احکامى سلب شده است. حکیم اسلامى تمام آن احکام را اثباتاً و سلباً قبول مى‏کند و جسمانیت معاد را هم مى‏پذیرد، بنابراین اختلافى بین این دو مسلک نیست، ولى در این مورد عرض مى‏کنم که این احکام بر […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه چهارم)

استاد سیدان: خلاصه‏اى از آنچه تاکنون صحبت شد این است که، میزان واقعى در بحث معاد عبارت است از وحى (که از راه مدارک شرعى، آیات و روایات، با قطعیت دلالت و سند اثبات مى‏شود). و آخوند ملّاصدرا فرموده است معاد جسمانى است. و مواردى به عنوان شاهد این مدعى بیان شد، ولى گفته شد […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه سوم)

استاد سیدان: فرمودید: نظر آخوند ملاصدرا همان نظر محدثان و علمای اسلام است که قائل به معاد جسمانى هستند، ولى به نظر مى‏رسد ایشان کلمه جسمانى را در موارد زیادى تفسیر کرده‏اند که مقصود از جسم، جسم مادى و بدن عنصرى نیست چون در عالم بعد، از ماده این عالم خبر و اثرى نیست، بلکه […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه دوم)

استاد جوادى: یک فیلسوف اسلامى به طور آزاد، فکر و انتخاب مى‏کند و در نتیجه، خود را بنده وحى مى‏سازد. وی پس از آن که در بندِ وحى افتاد، در درون آن حرکت مى‏کند. مکتب‌هاى مادى و الحادى را طرد و در میان قفس ها، قفس زرین شریعت را انتخاب نموده و در این مرحله […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی (جلسه اول)

استاد سیدان: بنده در خلال مراجعاتى که به کلمات فلاسفه اخیر اسلامى داشتم، به مواردى برخورد مى‏کردم که نتیجه بحث‌هاى فلسفى با آنچه از مدارک شرعى استفاده مى‏شود، مخالفت مى‏نمود و طبعاً این احتمال پیش مى‏آمد که یا در فهم کلمات قوم، قصورى باشد و یا در فهم مفاد روایات. ولى با تأمل و تدبر […]

ادامه مطلب

مناظره آیت الله سیدان و آیت الله جوادی آملی

در ماه‌هاى ذیقعده و ذیحجه سال ۱۴۰۵ قمرى (مرداد و شهریور سال ۱۳۶۴ شمسی) در حجره‏اى از حجرات مدرسه میرزا جعفر (دانشگاه رضوى) مناظراتى علمى در محیطى آکنده از محبّت و احترام متقابل بین دو تن از فضلای مشهد و قم (استاد سیّدان و استاد جوادى آملى) واقع شد، که بنده (مهدى مروارید[۱]) در آن […]

ادامه مطلب

فعالیت های علمی مکتب تفکیک

از زمان تأسیس مکتب تفکیک افراد شاخص آن فعالیت‌های علمی خود را در تعالی فرهنگ اسلامی شیعه به کار بردند، این فعالیت‌ها در ساحت‌های مختلف بروز نموده که از جمله آن می‌توان به مناظراتی اشاره کرد که آنان با افراد مخالف داشته‌اند.    

ادامه مطلب

فعالیت‌ها و حضور اجتماعی، علمی، فرهنگی و سیاسی مکتب تفکیک

میزان حیات هر گروهی، در فعالیت‌ها و حضور اجتماعی، علمی، فرهنگی و سیاسی آن جلوه می‌کند و گروهی که نتواند در هیچ‌یک از این زمینه‌ها تلاش کند، بدیهی است که روح زندگی در آن دیده نمی‌شود. با این میزان می‌بینیم که مکتب تفکیک از زمان آغازش در تمام این زمینه‌ها چنان درخششی داشته که موجب […]

ادامه مطلب

آثار و تألیفات مکتب تفکیک

نظر به کثرت آثار و تألیفات این مکتب، تنها به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود: تقریرات میرزا مهدی اصفهانی.  تقریرات متعددی از درس اصفهانی وجود دارد، اما معتبرترین تقریر درس وی را محمود حلبی نگاشته و آن را جهت ملاحظه و تصحیح به اصفهانی داده و میرزا مهدی آن را تصحیح نموده‌است.[۱] ابواب الهدی، […]

ادامه مطلب

مکتب تفکیک و انقلاب اسلامی ایران[۱]

با عنایت به این‌که برخی از افراد منتسب به انجمن حجتیه که منتسب به آیت الله حلبی[۲] که یکی از برجستگان مکتب تفکیک است، با امام حمینی و نهضت ایشان میانه خوبی نداشتند، بعضی گمان بردند که اساساً تفکیکی‌ها با امام و نهضت ایشان میانه خوبی نداشتند، اما گفتنی است که تفکیکی‎‎ها قبل از همه […]

ادامه مطلب