دایره المعارف اسلام پدیا » سعادت
منوی اصلی

کتابنامه

ابوعلى سینا، حسین بن عبدالله، معراج‏نامه، تصحیح نجیب مایل هروى، انتشارات آستان قدس رضوى. ارسطو، اخلاق نیکوماخوسی، ترجمه: لطفى، محمدحسن، تهران، نشر طرح نو، ۱۳۷۸٫ امینی، ابراهیم، خودسازی، قم، انتشارات شفق، ۱۳۷۲٫ آمدی، غرر الحکم و دررالکلم، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۸٫ بریه، امیل، تاریخ فلسفه در دوره انتشار فرهنگ یونانى، ترجمه داودى، على‏مراد، […]

ادامه مطلب

عمر طولانی و برخورداری از سعادت

عمر فقط یکى از نعمت‏هاى دنیوى است و نعمت‏هاى دیگر نیز در دنیا هست که بسى بزرگ تر از نعمت عمر است و هر یک مى‏تواند به نوبۀ خود ابزارى براى تکامل عقلى و معنوى انسان باشد و در صورت استفادۀ صحیح، آدمى را به سعادت جاودانه رهنمون سازد. این موضوع را مى‏توان به نعمت‏هاى […]

ادامه مطلب

نقش فلک در سعادت انسان ها

آیات و روایات فراوانی وجود دارند که رفتار و کردار انسان ها را مهم ترین دلیل ورود آنها به بهشت و جهنم اعلام می کنند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: “این بهشتی است که شما به دلیل کردارتان در آن جای گرفتید”.[۱] براساس آیات قرآن، انسان با دیدن نامۀ عمل خویش، می تواند قضاوت […]

ادامه مطلب

مسائلی پیرامون سعادت

از جمله مباحثی که گاهی از جانب برخی افراد در بحث سعادت مطرح می شود، این است که، آیا مسائلی از قبیل  فلک یا داشتن عمر طولانی در سعادت انسان ها مؤثر است یانه؟ در این مورد در زیر موضوعات بعدی در مبحث سعادت مطرح شده و توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

ادامه مطلب

سعادت در اخلاق هنجاری

ابتدا باید متذکر شد که مکاتب اخلاق هنجاری در دو دسته کلی جای گرفته‌اند: نظریه‌های غایت گرایانه و نظریه‌های وظیفه گرایانه.[۱] کانت از جمله وظیفه گرایان اخلاقی است و عملی را به لحاظ اخلاقی ارزشمند می‌داند که فقط و فقط به نیت انجام وظیفه قانونی انجام گرفته باشد.[۲] در مقابل غایت گرایان اخلاقی، امری را […]

ادامه مطلب

سعادت در نگاه غایت گرایانه

فیلسوفان اخلاق به دو دسته کلى غایت گرا و وظیفه گرا تقسیم شده اند. غایت گرایان معتقدند که هر کارى را باید با توجّه به نتیجه اش انجام داد. اگر نتیجه کارى خوب بود خواه براى خود شخص، خواه براى گروهى، یا براى عموم مطابق با شاخه هاى مختلف غایت گروى آن کار را باید […]

ادامه مطلب

سعادت در فلسفه اخلاق

یکى از مفاهیم مهم در اخلاق و فلسفه اخلاق، مفهوم سعادت است. واژه سعادت که در زبان انگلیسى با happiness و در لاتین با eudaimonia به آن اشاره مى شود، از دیرباز نقشى اساسى در اخلاق و فلسفه اخلاق داشته است. مکاتب مختلف یونان باستان هر یک به گونه اى خاص، این مفهوم را در […]

ادامه مطلب

سعادت در مکتب افلاطون

افلاطون بر این باور بود که عمل نیک مبتنی بر شناخت نیکی است و اگر کسی نیکی را تشخیص دهد، هیچ‏گاه مرتکب بدی نخواهد شد؛ از این‏رو، حسن اخلاقی، نتیجه علم و شناخت است. البته مراد وی از علم به نیکی، نیکی حقیقی و خیر حقیقی است که در عالم مثال وجود دارد. آشنا شدن […]

ادامه مطلب

سعادت در مکتب ارسطو

ارسطو و افلاطون هر دو معتقدند: فضیلت با سعادت مساوی نیست، بلکه سعادت پس از فضیلت مطرح می‏شود. افلاطون می‏گوید: فضیلت شرط لازم و کافی برای سعادت است، برخلاف ارسطو که معتقد است: فضیلت شرط لازم است و در کافی بودن آن تردید دارد. همچنین ارسطو معتقد است: دروازه سعادت اعلا تنها به روی کسانی […]

ادامه مطلب

سعادت از منظر ملاصدرا

از دیر باز، بحث سعادت، کمال، خیر و لذت های انسان مورد گفت و گوی فلاسفه، دین پژوهان، به ویژه فلاسفه اخلاق و سیاست، بوده است. کاربرد مفهوم گسترده سعادت باعث مطرح شدن دیدگاه های بسیاری در این باره شده است که در این میان نظرات صدر الدین شیرازی مؤسس حکمت متعالیه حائز اهمیت است، […]

ادامه مطلب
  • صفحه 1 از 3123