دایره المعارف اسلام پدیا » توحید
منوی اصلی

امام علی (علیه السلام) نخستین ایمان آورنده به پیامبر (صلی الله علیه و آله)

امام علی (علیه السلام) اولین ایمان آورنده به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. بلاذری از مورخان و نسب‌شناسان معروف اهل سنت در باب مناقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌نویسد: «حَبِّه عُرَنی»[۱] از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: من اولین کسی هستم که با رسول خدا (صلی الله علیه […]

ادامه مطلب

سازگاری یگانگی خدا با خیر و شر

اعتقاد ما بر این است که اتفاقات عالم هستی اعم از خیر و شر (به ظاهر شر) تمامی از افعال یک خالق متعال می باشد، که برای روشن شدن این موضوع، این بحث را در چند مطلب پی می گیریم: ۱٫ چینش این عالم به گونه ای است که موجودات آن از هم گسسته و […]

ادامه مطلب

توحید و استمداد از غیر خدا

استمداد از غیر خدا به دو صورت ممکن است. الف. استمداد به صورت مستقل اگر استمداد از غیر خدا با این اعتقاد باشد که این بزرگان و اولیاء الاهی مستقیماً حاجت بر آورده می کنند و در بر آوردن حاجت نیازمند خدا نیستند این شرک و ضد توحید است و جایز نیست. ب. استمداد به […]

ادامه مطلب

یگانگی خداوند و استفاده از ضمیر جمع

علمای علم عقاید (کلام اسلامی) دلایل متعدّد عقلی بر یگانه بودن خدا آورده اند و یگانه بودن خدا بدین معنا است که تنها او است که مستقلا و بدون نیاز به هیچ کس و هیچ چیز، خلق می کند و روزی می دهد و هدایت می کند و می میراند و…. که در علم کلام […]

ادامه مطلب

توحید در عرفان اسلامی

توحید در عرفان اسلامی به این معنا است که جز خداوند چیز دیگری وجود ندارد؛ از این دید عارف مسلمان همه چیز را تجلی خدا می بیند و غیر از او چیزی را نمی بیند و ماسوی الله را مظاهر حق می داند که به عنایت او وجود یافته اند. بنابراین، این که عرفا می […]

ادامه مطلب

رابطه توحید و امامت

امام رضا (ع) در حدیث سلسله الذهب فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ من عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَهُ نَادی بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ کلمۀ «لا اله الا الله» قلعۀ من است، پس هر که در آن قلعه وارد شود، از عذاب من در امان است، و چون کجاوه به […]

ادامه مطلب

توحید در عبادت

توحید در عبادت یعنی هیچ معبودی غیر از خداوند نیست، این از مسائلی است که مورد اتفاق و اجماع مسلمانان است. خداوند در این باره می فرماید: “ما در هر امتی رسول برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید…”.[i] به عبارت دیگر: توحید در عبادت یعنى تنها باید او را پرستش […]

ادامه مطلب

توحید در طاعت

توحید در طاعت به معنای انحصار حق طاعت و بندگی در خداوند است؛ یعنی انحصار حق طاعت از شؤون انحصار در ربوبیت است. پروردگار از آن جهت که صاحب انسان، مدبر حیات و ترسیم کننده راه و رسم زندگی او است، برای او حق طاعت و بندگی است، همان گونه که برایش حق حاکمیت است. […]

ادامه مطلب

توحید در تشریع

توحید در تشریع به این معنا است که، حق تشریع و قانون گذاری تنها از آن خداوند است و هیچ کس بدون مراجعه به قرآن و سنت حق آن ندارد که قانون وضع کند.

ادامه مطلب

توحید در حاکمیت

توحید در حاکمیت به معنای انحصار حاکمیت در خداوند است. توحید در حاکمیت از شؤون توحید ربوبی است؛ یعنی ربّ (پروردگار) صاحب و مالک مربوب است. به عبارت دیگر رب خالق و ایجاد کننده همه موجودات از عدم و نیستی است. برای او حق تصرف و تسلط بر نفوس و اموال آنها است و حق […]

ادامه مطلب
  • صفحه 1 از 212