دایره المعارف اسلام پدیا » امامت
منوی اصلی

ادعای امامت جعفر کذاب

جعفر بن علی معروف به جعفر کذاب، پسر حضرت امام هادی (ع) بود و در سال ۲۲۶ هـ ق به دنیا آمد. او مردی عیاش و نا اهل و شراب خوار بود. حضرت امام هادی (ع) دربارۀ او فرمود: «از فرزندم جعفر دوری کنید، نسبت او به من همچون نسبت کنعان به نوح (ع) است […]

ادامه مطلب

غیبت کبری و فلسفه وجودی امامت

امامت، همان ادامه‏ مسیر نبوت است[۱] و امام تمام ویژگى هاى یک نبى را دارد، مگر این که دیگر وحى و نزول آیات قطع مى‏شود. پس امام نیز مانند پیامبر، سه وظیفه[۲] اصلى را بر عهده دارد: ۱٫ اقدام براى برقرارى حکومت و رها نمودن مردم از سلطه حاکمان جور ۲٫ تبیین معارف الاهى و […]

ادامه مطلب

امامت در سن طفولیت

امامت از دیدگاه شیعه، إعمال ولایت ولى اللَّه بر سایر انسان ها است.[۱] به تعبیرى امامت منصبى الاهى براى ادارۀ دین و دنیاى مردم و هدایت آنها به قلۀ سعادت و انسانیت است. از این رو امام (ع) براى مردم قابل شناسایى و انتخاب نیست؛ زیرا علم لدّنى و عصمت باطنى امرى نهانى اند که […]

ادامه مطلب

نام امامان در قرآن

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که اوّلاً: نام امامان معصوم (ع) به طور صریح در کلام پیامبر اکرم (ص) آمده است، مخصوصاً نام مبارک حضرت على (ع) که در چندین مورد، پیامبر اکرم بر جانشینى آن حضرت و ولایت ایشان، تصریح نموده اند که یک مورد آن در ابتداى بعثت، هنگام ابلاغ […]

ادامه مطلب

خاتمیت و امامت

بی گمان پیامبر اسلام “خاتم النبیین” است و پس از او نزول وحی تشریعی از آسمان منقطع گردیده است. همان طور که امیر المؤمنین علی (ع) در حال غسل دادن بدن مبارک پیامبر خاتم فرمودند: “همانا که با مرگ تو (پیامبر) چیزی از ما بریده شد که با مرگ غیر تو بریده نمی‌شد و آن […]

ادامه مطلب

اعتقاد به امامت دوازده امام

اعتقادات اسلامی یک زنجیرۀ هماهنگ و به هم پیوسته است. به طوری که اگر یکی از دانه های این زنجیره مفقود شود کلّ زنجیره گسسته و غیر مفید خواهد شد. با این توضیح که اعتقاد به خداوند لوازمی دارد که با حفظ این لوازم مورد قبول خداوند خواهد بود، اگر به داستان رانده شدن ابلیس […]

ادامه مطلب

شبهه موروثی بودن مقام امامت

شیعۀ امامیه بر این اعتقاد است که برای امام شروطی از جمله: عصمت، افضل بودن، علم لدنّی و… لازم است.[۱] این شرط‏ ها چیزی جز بیان لیاقت ها نیست،[۲] و بدیهی است که از این شایستگی ها تنها خداوند آگاهی دارد. بر این اساس تنها راه تعیین امام، نصّ از جانب خداوند متعال و معرّفی […]

ادامه مطلب

امامت از نگاه برون دینی

در نگاه اول به بحث امامت دو معنا قابل تصور می باشد که در این جا به آن می پردازیم اول: از امامت معنای خاص کلمه، یعنی جانشینی پیامبر اکرم (ص) و ادارۀ کلیه امور دین و دنیای مردم  را در نظر بگیریم، در این صورت نکته قابل توجه این است که بحث امامت از […]

ادامه مطلب

امامت مسیر شناخت توحید

ابتدا برای روشن شدن اهمیت و نقش مهم امامت در شناخت توحید به روایتی در این زمینه می پردازیم: امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب می فرمایند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ من عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَهُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ کلمۀ «لا اله الا الله» قلعۀ من […]

ادامه مطلب

امامت یک منصب الهی

شیعه معتقد است امامت یک مقام دینی است و تابع تشریع و نصب الاهی است نه یک سلطنت دنیوی و تابع عوامل اجتماعی. مورخان و سیره نگاران مسلمان نوشته اند: رسول خدا (ص) هنگامی که به سراغ قبیلۀ «بنی عامر بن صعصعه» رفتند تا آنان را به دین خدا فراخوانند، و از آنان بخواهند تا […]

ادامه مطلب
  • صفحه 1 از 212