دایره المعارف اسلام پدیا » الف
منوی اصلی

مکتب تفکیک

چکیده مطالب مقاله مکتب تفکیک وجه نام‌گذاری مکتب تفکیک وجه نام‌گذاری مکتب تفکیک به مکتب معارفی خراسان تاریخ تأسیس مکتب تفکیک پیشینه مکتب تفکیک سیر تحول و تطور تاریخی مکتب تفکیک بنیان‌گذار مکتب تفکیک چهره‌های شاخص مکتب تفکیک علل پیدایش مکتب تفکیک روش معرفتی مکتب تفکیک جایگاه عقل در مکتب تفکیک دیدگاه مکتب تفکیک پیرامون […]

ادامه مطلب

کتاب‌نامه مقاله مکتب تفکیک

قرآن. نهج البلاغه. امام سجاد (علیه السلام)؛ صحیفه سجّادیّه؛ ترجمه و شرح فیض‏الإسلام؛ انتشارات فقیه، چاپ پنجم، ۱۳۷۸ ش. ابراهیمی دینانی، غلامحسین؛ ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام. ابن سینا؛ الإلهیّات من الشفاء؛ تعلیقات صدرالمتألّهین؛ انتشارات بیدار. ابن عربی، محیی الدین؛ فصوص الحکم؛ شرح قیصرى، داود بن محمود؛ انتشارات بدار، ۱۳۶۳ ش. اسلامی، سید حسن؛ […]

ادامه مطلب

مکتب تفکیک و انجمن حجتیه[۱]

به‎نظر شما انجمنی‎‎ها در حال حاضر با امامت مشکلی دارند؟ نه، من کلی‎گویی نمی‎‎کنم؛ آن‎چنان‎که اگر از شما بپرسند آیا مسلمان‎‎ها انسان‎‎های خوبی هستند یا خیر؟ پاسخ می‎‎دهید برخی خوبند و برخی بد. بله، همه گروه‎‎ها همین‎طور است. انجمن چیزی نیست که مثل کارخانه ماشین، تولیداتش قالبی باشد. در انجمن هم، مردم با عقاید گوناگون […]

ادامه مطلب

فرقه ها و گروه های فرعی و منشعب از مکتب تفکیک

مکتب تفکیک به گروه‌های جدی و مشخص تقسیم نشده است، اما  مانند سایر مکاتب و گروه‌های دیگر، از دل آن گروه‌هایی؛ مانند انجمن حجتیه رشد کردند.

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست هفتم)

تسلّط اصحاب تفکیک بر فلسفه و مسائل آن سیّدان: همان طور که فرمودند: خیلى از مباحث از عنوان بحث خارج شد و عنوان این بود که «نسبت بین عقل و وحى از دیدگاه مکتب تفکیک و فلسفه چیست؟». آن مقدار که بنده در جریان هستم و در ارتباط با این مسائل مطرح هستم، عرض کردم […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست ششم)

شیوه مکتب تفکیک ایزد پناه:[۱] بسم اللَّه الرحمن الرحیم. با اجازه اساتید معظم و فضلاى حاضر در مجلس، بنده وقت شریف مجلس و اساتید را زیاد نمى‏گیرم فقط نکته‏اى را با توجه به بحث بسیار مهم مکتب تفکیک یادآور مى‏شوم که اگر فراغت و فرصتى در جلسات آینده بود، بیشتر هم مى‏توانیم بحث داشته باشیم. […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست پنجم)

سیّدان: یعنى همان نکته‏اى که بنده گفتم؟ پارسانیا: بله و خواستم بگویم که بحث از این جهت به نتیجه رسید و این همان چیزى است که در تاریخ فلسفه اسلامى هم مورد توجه بوده است. جناب استاد بزرگوار حاج آقاى سیّدان در قسمت اول سخن خود رابطه بین عقل و وحى را در نگرش خود […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست چهارم)

اختلاف فلسفه دلیل بر عدم قطعیت ادله سیدان: … عرض بنده این است که اولاً اگر چنانچه کسى وحى را قبول کرده و در این وحى تدبر کند، چنان مسائل را به وضوح و صراحت در بسیارى از آنچه مورد صحبت است، مى‏فهمد که آن چیزهایى را که به نظر خودش به صورت استدلال‌هاى عقلى […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست سوم)

سیّدان: آنجا که فرمودید، مفهوم وحى و عقل یکى است، بنده نگفتم که مفهوم آن دو یکى است، مفهوم دو تا است. اینها دو چیز هستند، اما با هم تطابق دارند. سبحانى: عرض کردم که عقل و وحى از دیدگاه فلسفه چه معنایى مى‏دهد و از دیدگاه مکتب تفکیک چه معنایى دارد؟ حالا در اینجا […]

ادامه مطلب

نشست علمی آیه اللَّه سیّدان با حجج اسلام فیّاض و پارسانیا (نشست دوم)

سیدان: … فلسفه حرکت فکرى و عقلانى است و از مسائل بدیهى به مسائل نظرى و غیر ضرورى رسیدن و با تفکر و تعقل در مسائل وارد شدن است. اصل فلسفه آزادتر از این است که قیدى داشته باشد، بر اساس تفکر حرکت کردن، نه با مکتبى دوستى خاصى دارد نه دشمنى خاصى و کار […]

ادامه مطلب