searchicon

کپی شد

بیتوته در منا

یکی از اعمال واجب حج و یکی از اعمال منا، بیتوته در سرزمین منا است. بنابر این واجب است حاجی در شب یازدهم و دوازدهم ذی الحجه در منا بیتوته نماید؛ یعنی در منا بماند. پس کسی که در روز عید برای انجام طواف حج و طواف نساء و نماز آنها و سعی میان صفا و مروه به مکه مکرمه برود، واجب است برای بیتوته به منا برگردد.
بر چند گروه واجب نیست شب های یازدهم و دوازدهم در منا بمانند:

اوّل ـ بیماران و پرستاران آنها و همه کسانی که به علت عذری، ماندن در منا برای آنان مشقّت دارد.
دوّم ـ کسانی که بیم آن دارند که اگر شب را در منا بمانند، مال آنان در مکّه از بین برود یا سرقت شود، به شرطی که آن مال قابل توجه باشد.

سوّم ـ کسانی که شب را در مکه بیدار بوده و تا صبح (طلوع فجر) به عبادت مشغول باشند و کار دیگری جز آن نکنند، مگر کارهای ضروری مانند خوردن و آشامیدن به مقدار نیاز یا تجدید وضو.

بیتوته در منا عبادت و نیت در آن شرط است و باید به قصد خالص و برای اطاعت خداوند متعال انجام گیرد.
آن مقدار از شب که واجب است شخص در منا بیتوته کند، از اول غروب تا نیمه شب است و کسی که بدون عذر نیمه اول شب را در منا نباشد، احتیاط واجب آن است که در نیمه دوم شب، در منا بیتوته کند. هر چند بعید نیست که بیتوته در نیمه دوم شب، در حال اختیار نیز کافی باشد.

اگر کسی بیتوته در منا را ترک کند بدون آن که در مکه مکرمه مشغول عبادت باشد، واجب است برای هر شب یک گوسفند کفاره بدهد و بنابر احتیاط، فرقی بین معذور و غیر معذور و جاهل و ناسی و غیره نیست.[1]



[1]. حسینی خامنه‌اى، سيد على، ‌مناسک حج‌، ص 51-50.