searchicon

کپی شد

مضطربه

مضطربه به زنی می گویند که چند ماه خون دیده، ولی عادت معینی پیدا نکرده، یا عادتش به هم خورده و عادت منظم تازه ای پیدا نکرده است.[1]

یکی از مواردی که زن خونریزی نامنظم دارد و در ماه چندین بار لک می بیند، عمل جلوگیری از بارداری می باشد که تکلیف او نسبت به ایام حیض مشتبه می شود. برای روشن شدن این موضوع به سؤالی می پردازیم که بعضی از دفاتر مراجع تقلید در پاسخ به آن سؤال حکم موضوع را مشخص نموده اند:

سؤال: من از دستگاه آی یو دی استفاده می کنم اکثرا یا خونریزی نامنظم دارم یا در ماه چندین بار دچار لکه بینی هستم آیا برای نمازهایم مستحاضه محسوب می شوم یا حیض؟

پاسخ دفاتر مراجع، به شرح زیر می باشد:

دفتر آیت الله خامنه ای:

در آن صورت اگر این لکه ها واجد شرایط شرعی حیض نباشد، حکم حیض را ندارد، بلکه محکوم به استحاضه است.

دفتر آیت الله مکارم شیرازی:

در صورتی که لکه بینی سه روز پشت سر هم مستمر باشد و مصادف ایام عادت سابق شما باشد حکم عادت ماهیانه دارد و اگر چنین نباشد استحاضه محسوب می شود؛ بنابر این مدت زمان عادت را حیض قرار دهید و باقی آن استحاضه است.

دفتر آیت الله صافی گلپایگانی:

چنانچه عادت منظمی ندارید باید به احکام مضطربه که در توضیح المسائل، مسئله؛ 500 و 501 ذکر شده مراجعه نمایید و به وظایف مضطربه عمل نمایید. و الله العالم

دفتر آیت الله سیستانی:

شما عادت ماهانه را حيض و ما بقى آن را استحاضه حساب كنيد و در ايام حيض نماز نداريد ولى در ايام استحاضه بايد طبق وظيفه مستحاضه كه در رساله عمليه آمده عمل كنيد.



[1]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 270، م 478.