کپی شد
ملاحظاتى بر نظريۀ گادامر
از آن جا كه در سالهاى اخير رويكرد گادامرى فراوان به چشم مىخورد و از اهميت زیادی برخوردار است به برخى از انتقاداتى كه به ديدگاه گادامر وارد است، اشاره مىشود:
اولاً: به چه دليل بايد به معناى متن و مقصود مؤلف، بى التفات باشيم و عامدانه تغافل كنيم؟ آيا مفسر نمىتواند بر اساس معيارهايى در تفكيک افق ذهنى خود از افق ذهنى مؤلف بكوشد؟
ثانياً: بنابر مبناى گادامر، به نوعى نسبى گرايى آشكار مىرسيم و ميان فهم درست و نادرست، هيچ مرزى باقى نمىماند و در واقع، اين نظريه به نحوی مشابه نظریۀ “نسبیت” كانت است.
ثالثاً: در كليت و عموميت نظريۀ گادامر مىتوان اشكال كرد، و تأثير پذيرى از پيش فرضها و پيش داورىها و سنتها را امرى اجتناب پذير دانست.
رابعاً: اگر هر فهمى نيازمند پيش فرض باشد، مسلماً همان فرض پيشين نيز محتاج پيش فرض است و اين در واقع به دور يا تسلسل منتهى مىگردد.[i]
[i] . هادوی تهرانی، مهدی، مبانی کلامی اجتهاد،225 و 235، مؤسسۀ فرهنگی خانۀ خرد، چاپ سوم، قم، 1385ش.؛ بیات، عبدالرسول، فرهنگ واژه ها، ص590-592، مؤسسۀ اندیشه و فرهنگ دینی، چاپ دوم، قم، 1381ش.
Rasende distraktør av lungestenose hos friske voksne: foreløpig erfaring i alle tilfeller. https://norgerx.com/levitra-professional-norge.html
فرم ثبت پیشنهادات و انتقادات
شما می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مدخل با ما درمیان بگذارید