کپی شد

اذان و وقت خطبه ها در نماز جمعه

برای روشن شدن این موضوع آن را در قالب دو پرسش و پاسخ بیان می کنیم:

1. آیا باید یکی از خطبه های نماز جمعه قبل از وقت اذان و زوال باشد و آیا می توان هر دو خطبه را قبل از اذان یا بعد از اذان اقامه کرد؟

2. آیا بین دو خطبه اذان واجب است؟

پیرامون سؤال اول، مراجع عظام تقلید فرموده اند:

حضرت امام خمینی (ره):

  • وقت نماز جمعه با زوال خورشيد شروع مى‏شود و تا وقتى كه سايه شخص به اندازه دو قدم «پا» متعارف برسد امتداد دارد، ولى احتياط واجب آن است كه از اوائل عرفى زوال ظهر تأخير نياندازند و اگر تأخير افتاد احتياط مستحب آن است كه نماز ظهر را بخوانند.
  • جائز است دو خطبه نماز جمعه قبل از ظهر شرعى ايراد شود به طورى كه پايان خطبه‏ها با ظهر شرعى مصادف باشد، ولى احتياط مستحب آن است كه آنها را در وقت ظهر بخواند.
  • اگر امام خطبه‏ها را قبلًا شروع كرده و هنگام زوال به پايان برساند و نماز جمعه را شروع كند صحيح است.

حضرت آیت الله العظمی مكارم :

  • وقت نماز جمعه از اول ظهر است به مقدارى كه اذان و خطبه‏ها و نماز مطابق معمول انجام شود و با گذشتن آن، وقت نماز جمعه پايان مى‏يابد.
  • احتياط واجب آن است كه دو خطبه نماز جمعه را بعد از ظهر بخوانند.

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی :

خير لازم نيست و اگر امام خطبه ها را قبل از زوال شروع کند و هنگام زوال به پايان برساند نماز جمعه صحيح است و فرقی نمی کند که هنگام اذان در کجای دو خطبه باشد.

حضرت آیت الله العظمی تبريزى :

بنابر احتياط واجب دو خطبه نماز جمعه بايد بعد از ظهر شرعى ايراد شود و خواندن آنها قبل از ظهر جايز نيست حتى اگر پايان خطبه‏ها با ظهر شرعى مصادف باشد.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی :

  • داخل شدن وقت یکی شرایط وجوب نماز جمعه است و داخل شدن وقت عبارت از زوال آفتاب يعنى ظهر است، و وقتش اول عرفى زوال است، پس هر گاه از اين وقت نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد.
  • خواندن خطبه پيش از ظهر اشكال دارد.[1]

و هم چنین در باره سؤال دوم فرموده اند:

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی :

اذان بين دو خطبه نماز جمعه،  واجب نيست و كافيست فاصله يك جلوس بين دو خطبه. و الله العالم

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی :

نبايد يك اذان قبل از خطبه و يك اذان بعد از خطبه بگويند.[2]

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

لزومی ندارد.



[1]. همان، ص 861.

[2]. همان، ص 854، م 40.