Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

چکیده مقاله جنبش حماس

جنبش مقاومت اسلامی با نام اختصاری حَماس، یک سازمان و تشکیلات سیاسی و نظامی، سنی‌مذهب و از شاخه‌های اخوان المسلمین در فلسطین و بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای فلسطینی است که در سال ۲۰۰۶، در انتخابات پیروز شدند و کنترل نوار غزه را از فتح گرفتند..

حماس هم‌زمان با آغاز انتفاضه، در ۱۸ آذر ۱۳۶۶ (۹ دسامبر ۱۹۸۷) تأسیس شد و در نخستین بیانیه حماس، از تظاهرات توده‌ای مردم فلسطین با عنوان انتفاضه نام برده شد و ۱۷ آذر ۱۳۶۶ (۸ دسامبر ۱۹۸۷) به‌عنوان تاریخ رسمی آغاز انتفاضه اول ثبت گردید.

حماس با توافقات صلح آمیز که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد موافق نیست. آنها مقاومت مسلحانه را ترجیح می‌دهند.

حماس از ناحیه سه نهاد هدایت می‌شود: دفتر سیاسی که تا امروز خالد مشعل ریاست آن را برعهده دارد؛ دفتر تبلیغاتی و بازوی نظامی معروف به گردان‌های شهید عزالدین قسام .

براساس منشور حماس، یکی از اهداف اصلی این گروه، نابودی رژیم صهیونیستی عنوان شده و ضمن جدایی یهودیان از صهیونیست‌ها، بر عدم دشمنی با یهودیان تأکید شده است.

برخی از اهداف حماس عبارت‌اند از:

۱) برقراری دولت اسلامی.

۲) آزادسازی سرزمین فلسطین.

۳) اهداف مرحله‌ای

حماس، در ۲۷ مرداد ۱۳۶۷شمسی (۱۸ اوت ۱۹۸۸میلادی) میثاق‌نامه‌ای ۳۶ ماده‌ای منتشر و اهداف و راهبردهای خود را اعلام کرد.

حماس به دلیل مبارزه ضد رژیم اشغال‌گر صهیونیستی خصوصا بعد از شهادت شیخ احمد یاسین رهبر معنوی جنبش حماس در جامعه فلسطینی و بیرون آن محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌است.

منابع مالی جنبش حماس از طریق زکات و سایر وجوه شرعی، کمک‌های مسلمانان کشورهای دیگر، کمک‌های جنبش‌های اسلامی در بسیاری از کشور‌ها، کمک‌های بعضی کشورهای همسو با حماس تأمین می‌شود.

در نوار غزه که تحت محاصره است، چندین جنگ بین حماس و اسرائیل رخ داده‌است. و آخرینش تا این زمان جنگ طوفان الاقصی است که در تاریخ ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ شمسی (۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی) انجام شد که موجب رسوایی و فضاحت رژیم صهیونیستی گردید. در واکنش به این اقدام اسرائیل مناطق مسکونی و نظامی در نوار غزه را مورد حمله قرار داد. قطع آب و برق، کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان، بمباران کادر درمان و بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان المَعْمَدانی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه فسفوری و غیر آن از اقداماتی است که اسرائیل در طول مقابله با نیروهای حماس به کار بسته است.