Warning: filemtime(): stat failed for /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/assets/js/front.min.js in /home/islamp/public_html/fa/wp-content/plugins/easy-table-of-contents/easy-table-of-contents.php on line 236
searchicon

کپی شد

چکیده مطالب غزه

نواره غزه، منطقه‌ای در شمال مصر و در غرب کشور فلسطین است. از نظر جغرافیایی نواز غزه منطقه‌ای محصور بین اسرائیل غاصب و مصر در حاشیه دریای مدیترانه می‌باشد.

نواز غزه دارای شهرهای مختلفی مانند غزة هاشم، جبالیا، خان یونس و رفح است که مرکز آن شهر غزه می‌باشد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۲میلادی،‌ جمعیت ساکن در نوار غزه، بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر بوده‌است.

در سال ۲۰۰۵ میلادی با عقب‌نشینی اسرائیلی‌ها از غزه، این شهر به دست نیروهای فلسطینی درآمد. در همان سال، جنبش حماس با پیروزی در انتخابات در فلسطین، وارد عرصه سیاست شد. این گروه بعدها در سال ۲۰۰۷ میلادی و پس از درگیری با نیروهای فتح، بر جنبش فتح پیروز شد و اداره بخش نوار غزه را به عنوان سرزمین تجزیه‌شده از فلسطین بر عهده گرفت.

این شهر مسلمان‌نشین در فلسطین از سال ۲۰۰۵ میلادی تحت کنترل حماس درآمد. حماس از سال ۲۰۰۷میلادی طرح استقلال غزه از دولت مرکزی فلسطین را مطرح کرد که با واکنش اسرائیل همراه بود. اسرائیل در واکنش به این اقدام،‌ غزه را محاصره و حملات نظامی به غزه را پی‌ریزی کرد.

گفته می‌شود هاشم بن عبدمناف، جد دوم پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در شهر غزه دفن شده‌است.

هم‌چنین گفته‌شده، محمد بن ادریس، از فقهای چهارگانه اهل‌سنت، در غزه به دنیا آمده‌است.

۹۸ درصد جمعیت نواره غزه مسلمان هستند. مسیحیان نیز یک درصد از جمعیت این منطقه را تشکیل داده‌اند. مذهب غالب در این منطقه،‌ اهل‌سنت است.

برای اختلاف و ایجاد بدبینی برخی شایعه کردند که مردم غزه ناصبی (دشمنان اهل بیت (علیهم السلام)) هستند، اما شواهد و قرائن گواهی می‌دهند که آن‌ها ناصبی نیستند.

در مجلس شورای اسلامی ایران روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز غزه نماد مقاومت فلسطین تصویب شد.