کپی شد

گرفتن قرض ربوی

وام گرفتن حتّى اگر از بانك دولتى باشد هر چند ربوى باشد از نظر حكم وضعى صحيح است، (یعنی قرض گیرنده مالک پول می شود و معاملات او با چنین پولی صحیح است)، ولى در صورت ربوى بودن، گرفتن آن از نظر تكليفى حرام است (یعنی کار حرام انجام داده و مرتکب گناه شده است.) چه از مسلمان گرفته شود يا از غير مسلمان و چه از دولت اسلامى بگيرد يا از دولت غير اسلامى، مگر آنكه به حدّى مضطر باشد كه ارتكاب حرام را مجاز كند ولى شخص مى‏تواند براى اينكه مرتكب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافى را قصد نكند، هر چند بداند كه آن را از او خواهند گرفت و جواز گرفتن وام در صورتى كه ربوى نباشد اختصاص به حالت ضرورت و نياز ندارد.[1]


[1]. توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص: 935،  بخش استفتاءات از مقام معظم رهبرى‏ ، س 1911با تلخیص.