searchicon

کپی شد

چکیده مقاله فیلم بانوی بهشت

عنوان این فیلم در سال ۱۳۹۵ شمسی، «یَومُ الْعَذاب» اعلام شد و پس از تولید به «بانوی بهشت» تغییر نام یافت. این فیلم از ۱۰ دی ۱۳۹۹ش (۳۰ دسامبر ۲۰۲۰م) به صورت محدود به نمایش در آمده است. کارگردان فیلم بانوی بهشت، «الی کینگ»، تهیه کننده «حسین أشمیری» و نویسنده «یاسر الحبیب» می‌باشد.

داستان فیلم مربوط به پسر کوچکی است که در  حمله داعش به عراق، کشته شدن مادرش توسط آن گروه را می‌بیند. آن‌گاه یکی از جنگجویان حشد شعبی عراق وی را نجات داده و به مادربزرگ خود می‌سپارد. مادربزرگ مهربان، برای دلداری پسرک که نام مادرش فاطمه بوده، داستان فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) را برای وی روایت می‌کند. فیلم به بیش از ۱۴۰۰ سال قبل منتقل می‌شود و مادربزرگ تمام زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) برای او گزارش می‌کند.

این فیلم به بینندگان می‌خواهد این پیام را برساند که ریشه تفکر تروریسمی گروهک‌هایی؛ همچون داعش و القاعده، به هزار و چهارصد سال قبل و به توطئه‌های اهل‌سقیفه علیه خاندان اهل‌بیت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و سلم) و منحرف کردن مسیر ولایت الهی علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) از جریان حقیقی‌اش، بازمی‌گردد.

تولید و پخش فیلم بانوی بهشت با واکنش‌های مختلفی رو‌به‌رو شد. گروهی با آن موافق و از آن حمایت فکری، مالی و هنری نمودند و گروهی نیز با آن مخالف نموده و در ردّ آن پیام و اعلامیه صادر نمودند. از جمله حامیان و موافقان می‌توان به کشور انگلیس و فرقه شیرازی اشاره نمود. در بین مخالفان نیز، نهادها و گروه‌های مختلف شیعه و سنی؛ مانند مجمع مشترک روحانیت شیعه و اهل تسنن پاکستان، ساترا، شورای علمای جبل عامل، عالمان و مراجع تقلید شیعه؛ همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی با تولید و پخش آن مخالفت نموده و آن را در جهت اهداف استعماری دشمنان اسلام و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و فرق اسلامی دانستند.