searchicon

کپی شد

ولادت موسی کلیم الله (علیه السلام)‏

در مورد تاریخ ولادت آن حضرت گفتنی است که پس از تفحص و جست و جو در منابع متعدد، مطلب متقن و محکمی دراین باره یافت نشد. اما در برخی از منابع به «3840 سال بعد از هبوط آدم (علیه السلام)» اشاره شده است.[1] در بعضی دیگر از منابع آمده ایشان ۵۰۰ سال بعد از حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) به دنیا آمد.[2] گفتنی است با توجه به این‌که زمان تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) 3334 سال بعد از هبوط حضرت آدم (علیه‌السلام) گزارش شده.[3] و با در نظر گرفتن برخی از گزارش ها که تولد حضرت موسی را 500 سال بعد از تولد حضرت ابراهیم (علیه السلام) ذکر کرده‌اند، بر این اساس تولد حضرت موسی 3834 سال بعد از هبوط حضرت آدم (علیه‌السلام) برآورد می‌شود که تقریبا با گزارش ابن جوزی منطبق است.

در باره محل تولد حضرت موسی (علیه السلام) اتفاق نظر وجود دارد. همه مورّخان قائل هستند که آن حضرت در مصر به دنبا آمده است. اما در مورد نام آن شهری که در آن متولد شده، گفته شده او در شهر «مَنف» یا «منفیس» به دنیا آمده که در آن زمان پايتخت مصر بوده و در چند ميلى قاهره كنار رود نيل قرار داشته است و الآن خرابه هاى آن موجود است.[4] برخی اعتقاد دارند که شهر «منف» اولین شهری است که بعد از طوفان حضرت نوح در مصر بنا نهاده شده است.[5]

[1]. ابن جوزى، عبد الرحمن بن على، المنتظم، تحقيق: عبد القادر عطا، محمد و عبد القادر عطا، مصطفى، ج 1، ص 348.

[2]. قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، محقق / مصحح: موسوى جزائرى، طيّب، ج 2، ص 270.

[3].  طبرى، محمد بن جرير، تاريخ طبری، ترجمه: پاينده، ابوالقاسم، ج 2، ص 787.
Wild topical betaxolol laser trabeculoplasty reduserte lungeødem, og denne saken ble https://norgerx.com/kamagra-jelly-norge.html evaluert gjennom huden gjennom hele oppfølgingsperioden.

[4]. ابن فضل الله عمرى، احمد بن يحيى، ‏مسالك الابصار فى ممالك الامصار، ج 1، ص 135؛ صادق نوبرى، عبد المجيد، ترجمه قرآن، ج 1، ص 343.

[5]. حموى بغدادى، ياقوت،‏ معجم البلدان‏، ج 5، ص 214.