دایره المعارف اسلام پدیا » اسامی و القاب مشهور نفس زکیه آخرالزمانی
منوی اصلی

اسامی و القاب مشهور نفس زکیه آخرالزمانی

تاریخ: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ در باب: بزرگان, سیره

بنابر برخی از روایات، نام نفس زکیه؛ محمد بن الحسن[۱] و القاب او عبارتند از:

  1. نفس: عبداللَّه بن ابى یعفور نقل می‌کند امام صادق (علیه‌السّلام) به‌من فرمود: نابودى فلانى، آمدن سفیانى، کشته شدن شخص محترم (نفس)، فرو رفتن لشکر در زمین و … [از علائم آخرالزمان است].[۲]
  2. نفس حرام: عبایه ربعى می‌گوید: ما پنج نفر بودیم خدمت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) رسیدیم. … ایشان فرمودند: «آیا از اوضاع آخر سلطنت بنى فلان به‌شما خبر ندهم؟ عرض‌کردیم: بفرمائید! فرمود: انقراض آن‌ها هنگامى است که قریش شخص محترمى (قتلُ نفس حرام) را در روز و ماه حرام به قتل می‌رسانند».[۳]
  3. النفس الطیبه: در بخشی از یک روایت طولانی، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: «… انقراض آن‌ها (حکومت بنی فلان) هنگامى است که قریش خون شخص محترمى (النفس الطیبه) را بین رکن و مقام می‌ریزند و سر او را مانند گوسفند از بدن جدا می‌کنند …».[۴]
  4. غلام من آل محمد (صلی الله علیه و آله): در بخشی از روایتی که از امام باقر (علیه‌السلام) نفل شده، امام (علیه السلام) نفس زکیه را با عنوان «غلام من آل محمد (صلی الله علیه و آله)»؛ (جوانی از آل پیامبر) معرفی می‌فرماید.[۵]
  5. الدم الحرام: امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) از چیزهائى (نشانه‌هایی) سخن گفت که پس از آن‌حضرت تا قیام قائم (علیه السلام) روى خواهد داد. پس (امام) حسین (علیه السّلام) عرض کرد: یا امیرالمؤمنین خداوند چه زمانى زمین را از وجود ستمکاران پاک خواهد کرد؟ امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: خداوند زمین را از ستمگران پاک نخواهد کرد، تا آن‌که خون محترمى (الدم الحرام) ریخته شود و …».[۶] در این‌جا ذکر این نکته لازم است ‌که منظور از این صفاتی که بیان شد (نفس، نفس حرام، النفس الطیبه، غلام من آل محمد (صلی الله علیه و آله) و الدم الحرام)، مفهوم کلی آنها نیست، بلکه منظور اشاره به شخصی است که در مسجد الحرام او را به قتل می‌رسانند؛ از این رو به نظر می‌رسد که مراد از آن بیان لقب خاصی نیز نباشد.
  6. النفس الزکیه: مشهورترین لقب محمد بن الحسن نفس زکیه است که در منابع متعدد روایی و تاریخی به‌آن اشاره شده است.[۷]

[۱]. طوسى، محمد بن حسن، الغیبه (کتاب الغیبه للحجه)، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ‏ناصح، على احمد، ص ۴۶۴؛ قطب الدین راوندى، سعید بن هبه الله‏، الخرائج و الجرائح، محقق / مصحح: مؤسسه الإمام المهدى (علیه السلام)‏، ج ۳، ص ۱۱۵۴٫

[۲]. نعمانی، ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، ‏الغیبه، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، ص ۲۵۸٫

[۳]. احمد بن محمد، فضائل أمیر المؤمنین (علیه السلام)، محقق / مصحح: حرز الدین، عبد الرزاق محمد حسین‏، ص ۲۰۶؛ ‏الغیبه (للنعمانی)، ص ۲۵۸٫

[۴]. «أَمَا إِنِّی سَأُحَدِّثُکُمْ بِالنَّفْسِ الطَّیِّبَهِ الزَّکِیَّهِ وَ تَضْرِیحِ دَمِهِ بَیْنَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ الْمَذْبُوحِ کَذَبْحِ الْکَبْشِ»؛ کشى، محمد بن عمر، رجال الکشی – إختیار معرفه الرجال‏، محقق / مصحح: طوسى، محمد بن حسن / مصطفوى، حسن‏، ص ۲۳٫

[۵]. صدوق، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمه، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، ج ۱، ص ۳۳۱٫

[۶]. ‏الغیبه (نعمانی)، ص ۲۷۵٫

[۷]. الغیبه (کتاب الغیبه للحجه)، ص ۴۶۴؛ کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۳۳۱؛ طبرسى، فضل بن حسن‏، إعلام الورى بأعلام الهدى، ص ۴۶۳٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


7 + 7 =