دایره المعارف اسلام پدیا » ولادت امام علی (علیه السلام) و شکاف کعبه
منوی اصلی

ولادت امام علی (علیه السلام) و شکاف کعبه

تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در باب: امام علی(ع), بزرگان, تاریخ, تاریخ, تاریخ بزرگان, تاریخ شخصیت ها, سیره, معصومین

راویان و مورخان شیعه و اهل سنت معتقد هستند که معجزه شکاف دیوار کعبه، هنگام ورود فاطمه بنت اسد؛ مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام)، به خانه خدا، یقینی است و تولد حضرت علی (علیه السلام) در داخل کعبه انجام گرفته است. اما با توجه به تخریب و تجدید بنای کعبه[۱] در سال‌های بعد از ولادت و زندگی حضرت علی (علیه السلام)، به طور طبیعی باید آثار شکاف به وجود آمده از بین رفته باشد، ولی این اهمیتی ندارد؛ زیرا آن چه مهم است، اصل اعجاز شکاف دیوار کعبه است که به طور حتم به وقوع پیوسته و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند.[۲] این حقیقتی است که کسی نمی تواند منکر آن شود و آن چه که شیعه به آن می‌بالد این است که این معجزه از آنِ کسی است که او یگانه مولود کعبه است و شیعه مفتخر به پیروی از او است.[۳]

 .[۱] تاریخ و منابع اسلامى به ما مى‏گوید: خانه کعبه به دست آدم (علیه السلام) ساخته شد و سپس در طوفان نوح آسیب دید و به وسیله ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل (علیهما السلام) تجدید بنا شد. بعد از او قومى از عرب جُرهُم (قومی از یمن که به مکه آمدند و حضرت اسماعیل (علیه السلام) با زنی از این قوم ازدواج کرد)، آن را بازسازی کردند، و باز روزگار آن را ویران کرد، عمالقه (قومی از عاد) براى بار سوم آن را تجدید بنا کردند. تجدید بنای بعدی کعبه توسط قصی بن کلاب از اجداد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بعد از او پنج سال قبل از بعثت، توسط طوایفی از قریش صورت گرفت. در مرحله بعد، کعبه در جنگ بین سپاهی از جانب یزید بن معاویه با عبدالله بن زبیر آسیب دید و وقتی جنگ با مرگ یزید خاتمه یافت، توسط عبدالله بن زبیر به شکل خاصی بازسازی شد. بعد از آن که عبد الملک مروان متولى امر خلافت شد، حجاج بن یوسف به دستور عبدالملک خانه‏اى را که عبد اللَّه بن زبیر ساخته بود خراب نموده به شکل قبلى‏اش برگرداند. وضع کعبه بدین منوال باقى بود، تا آن که سلطان سلیمان عثمانى در سال نهصد و شصت، روى کار آمد، سقف کعبه را تغییر داد و چون در سال هزار و بیست و یک هجرى احمد عثمانى متولى امر خلافت گردید، مرمت‏هایى در کعبه انجام داد، امّا سیل عظیم سال هزار و سى و نه، بعضى از دیوارهاى سمت شمال و شرق و غرب آن را خراب کرده بود. سلطان مراد چهارم، یکى از پادشاهان آل عثمان دستور داد آن را ترمیم کردند و کعبه، دیگر تا امروز دستکارى نشده است. ر.ک: بحرانی، سید هاشم، تفسیر البرهان، ج ۱، ص ۶۶۱، ح ۳۶؛ طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، مترجم: موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ۳، ص ۵۵۵؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۱، ص ۴۵۴ و ۴۵۵٫

.[۲] ر.ک: حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله؛ المستدرک علی الصحیحین؛ تحقیق: عطا، مصطفى عبد القادر، ج ۱۴، ص ۹۰، ح ۶۰۸۴؛ گنجی شافعی، محمد بن یوسف، کفایه‌ الطالب فی مناقب علی بن أبی طالب ، ص۴۰۷؛ ابن صباغ مالکی، على بن محمد، الفصول المهمه فی معرفه الأئمه علیهم السلام، ج ۱، ص ۱۷۱ و ۱۷۲؛ مفید، محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، ج ‏۱، ص ۵؛ صدوق، محمد بن على، معانی الأخبار، محقق: غفارى، على اکبر، ص ۶۲‏؛ طبرى، عماد الدین، بشاره المصطفى لشیعه المرتضى، ص ۷ و ۸؛ اربلى، على بن عیسى‏، کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج ۱، ص ۷۹ و ۸۰؛ شوشتری، قاضى نور الله، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ۵، ص ۵۶ و ۵۷٫

.[۳] ر.ک: روز ولادت حضرت علی (علیه السلام) و شکاف کعبه، سؤال ۵۸۴۱ (سایت اسلام کوئست: ۶۴۰۰ ).




کلیدواژه ها: ,



ثبت نظر


9 + = 10