دایره المعارف اسلام پدیا » حتمی بودن خروج سفیانی
منوی اصلی

حتمی بودن خروج سفیانی

تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ در باب: تاریخ, تاریخ شخصیت ها

با توجه به این‌که خروج سفیانی یکی از نشانه‌های قطعی ظهور امام زمان (علیه السلام) می‌باشد و ظهور امام زمان نیز از وعده‌های قطعی و تخلف ناپذیر خداوند است؛ از این‌رو آمدن سفیانى حتمى و قطعی می‌باشد.‏

احادیثی که پیرامون قطعی بودن خروج سفیانی وارد شده، بسیار زیاد است و ما فقط به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. فضل کاتب مى‏گوید: خدمت امام صادق (علیه السّلام) بودم که نامه‏اى از ابو مسلم خراسانى براى ایشان رسید. حضرت فرمود: نامه تو جواب ندارد برو. ما شروع کردیم با هم به نجوا کردن. فرمود: اى فضل! چه سخنى را با هم نجوا مى‏کنید! قطعاً خداوند براى شتاب بندگان شتاب نمى‏کند و از جاى برآوردن کوهى آسانتر از ساقط کردن حکومتى است که هنوز عمرش به پایان نرسیده است. سپس فرمود: همانا فلان پسر فلان تا به هفتمین فرزند فلان رسید. من عرض کردم: قربانت گردم پس چه نشانى میان ما و شما وجود دارد؟ امام (علیه السّلام) فرمود: اى فضل! از جاى خود حرکت نکن تا سفیانى خروج کند و هنگامى که سفیانى خروج کرد به سوى ما رو آرید و این سخن را سه بار باز گفت. این از نشانه‏هاى حتمى [ظهور حضرت قائم (علیه السّلام)‏] است.[۱]
  2. حارث همدانى از امیر المؤمنین (علیه السّلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: «مهدى داراى چشمانى است که سیاهى آن فرو افتاده (شاید مخمور) و موى تابدار است و بر گونه‏اش خالى است. مبدأ او از سوى مشرق است در آن هنگام سفیانى نیز خروج می‌کند و به اندازه دوران باردارى یک زن که نه ماه است حکومت خواهد کرد. در شام خروج مى‏کند و مردم شام او را گردن مى‏نهند (پیروی می کنند)، جز چند طایفه از آنان که بر حقّ پایدار هستند، خداوند آنان را از خروج به همراهى او نگه مى‏دارد و با سپاهى بسیار (پر تاخت و تاز) به مدینه مى‏آیند تا آن‌گاه که به دشت مدینه مى‏رسد خداوند او را به زمین فرو مى‏برد و این همان فرمایش خداى عزّ و جلّ است در کتاب خود که «وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَریبٍ»[۲] (اگر ببینى – آنان را در حال مرگى سخت پر عذاب – آن هنگامى که هراسانند، پس هیچ عذابی از آنان فوت نشود و از مکانى نزدیک – زیر قدم‌هایشان – گرفتار مى‏شوند).[۳]

[۱] . کلینی، محمد بن یعقوب، کافی (ط – دارالحدیث)، ج ‏۱۵، ص ۶۲۳٫

[۲] . سبأ، ۵۱٫

[۳] . نعمانى، ابو عبدالله محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص ۳۰۴٫




کلیدواژه ها: ,



ثبت نظر


5 + 3 =