دایره المعارف اسلام پدیا » ‏نسب و خاندان سلیمان نبی (علیه السّلام)‏
منوی اصلی

‏نسب و خاندان سلیمان نبی (علیه السّلام)‏

تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ در باب: سلیمان نبی (علیه السلام)

در‌باره نسب و خاندان حضرت سلیمان آمده است: «سلیمان پسر داوود پسر ایشا پسر عوید پسر عابر پسر سلمون پسر نحشون پسر عمینا داب پسر ارم پسر حصرون پسر فارص پسر یهوذا پسر یعقوب پسر إسحاق پسر ابراهیم (علیه السلام)».[۱]

بر اساس فرمایش قرآن کریم، اجداد و نسب او بعد از حضرت ابراهیم  (علیه السلام)، به حضرت نوح (علیه السلام) می رسد. در آن جا که می فرماید: «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ کُلاًّ هَدَیْنا وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ؛ و اسحاق و یعقوب را به او [ابراهیم‏] بخشیدیم و هر دو را هدایت کردیم و نوح را (نیز) پیش از آن هدایت نمودیم و از فرزندان او، داوود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسى و هارون را (هدایت کردیم) این گونه نیکوکاران را پاداش مى‏دهیم! ».[۲]

علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریفه می فرماید:

به حسب ظاهر، ضمیر در «ذریته» به حضرت نوح (علیه السلام) برمی گردد؛ یکی به این دلیل که کلمه نوح، مرجع نزدیک لفظی است و دیگر آن که بعضی از افراد ذکر شده در ادامه آیات؛ مانند حضرت لوط و حضرت الیاس (علیهما السلام) – بنا بر آن چه نقل شده- از نسل ابراهیم (علیه السلام) نیستند. این احتمال نیز داده شده که ضمیر در «ذریته» به حضرت ابراهیم (علیه السلام) برگردد. در این صورت اسامى الیاس و لوط که در آیات بعد آمده از باب تغلیب (غلبه)، در شمار ذریه آن حضرت ذکر شده‌اند؛ همانند آن چه که خداوند سبحان در آیه ۲۷ سوره عنکبوت مى فرماید: «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ جَعَلْنا فِی ذُرِّیَّتِهِ النُّبُوَّهَ وَ الْکِتابَ؛ و اسحاق و یعقوب را به او (ابراهیم) عطا کردیم، و در میان فرزندانش پیامبرى و کتاب را قرار دادیم»؛ یا این که بگوییم مراد از ذریه، فقط این شش نفر ذکر شده در آیه هستند و بقیه اسامی که در آیات بعد آمده جزو ذریه نیستند.[۳]

[۱]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج ۲، ص ۱۸٫

[۲]. انعام، ۸۴٫

[۳]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۷، ص ۲۴۲ و ۲۴۳٫




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


3 + = 8