دایره المعارف اسلام پدیا » قصه حضرت داوود (علیه السّلام)‏ و همسر اوریا
منوی اصلی

قصه حضرت داوود (علیه السّلام)‏ و همسر اوریا

تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ در باب: داوود (ع)

درباره ازدواج حضرت داوود (علیه السلام) با همسر اوریا (یکی از فرماندهان نظامی آن حضرت)، برخی از مفسران قرآن کریم در خطای فاحشی قرار گرفته‌اند. آن‌جا که در تفاسیر خود به نقل و بازگویی داستان‌هایی پرداخته‌اند که دارای سند صحیحی نبوده و نباید بر آنها اعتماد کرد؛ چرا که با عصمت انبیاء (علیهم السلام) منافات و تضاد داشته و با عقیده مسلمانان در این رابطه همخوانی ندارند؛ از جمله این نقل‌ها‌ی غلط؛ عشق و دلباختگی حضرت داوود (علیه السلام) به همسر یکی از فرماندهانش است.[۱]

صاحب تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه ۲۴ سوره «ص» در تیتری تحت عنوان «سخنان نادرست درباره داوود و اوریا»، به چند مورد از نسبت‌های ناروا درباره ازدواج آن حضرت با همسر اوریا اشاره کرده و آنها را رد می کند:

  1. «اوریا بن حیان» زنى را به همسرى خواستگارى کرد و خویشانش بر آن شدند که با وى تزویج کند. زیبایى این زن به گوش داوود رسید، او نیز از این زن خواستگارى کرد و پیش از «اوریا» آن را به تزویج خود درآورد. بدین جهت که داوود در این امر طمع کرده و حرص خود را نسبت به دنیا ابراز داشته بود، مورد سرزنش قرار گرفت. این گفتار «جبائى» است.
  2. داوود در یکى از لشکر کشى‌هاى خود، اوریا را از دست داد و در مرگ او مانند دیگران ناراحت نشد؛ چون مایل بود با زن او ازدواج کند؛ بدین جهت با نازل شدن دو فرشته، مورد عتاب قرار گرفت.
  3. در آیین داوود چنین رسم بود که چون مردى مى مرد و همسرى از او باقى مى ماند، در مرحله اول، نزدیکان وى سزاوارتر و مقدم بر ازدواج همسر او بودند و اگر ایشان رغبت نکرده و اعراض مى کردند، در این صورت دیگران حق داشتند با همسر وى ازدواج کنند، ولى حضرت داوود (علیه السلام) این رسم را رعایت نکرده و پس از کشته شدن «اوریا» با همسر وى ازدواج کرد و هیبت و بزرگى او مانع شد از این که فامیل و خویشان «اوریا» همسر وى را خواستگارى کنند؛ از این جهت داوود مورد سرزنش قرار گرفت.
  4. یک مرد و زن براى محاکمه به نزد داوود آمدند و حال خود را بر او عرضه کردند. داوود طبق معمول چون نظرش به چهره زن افتاد، بر اساس طبیعت انسانى به آن تمایل پیدا کرد. چون آن دو از محاکمه فارغ شده و رفتند، داوود مشغول عبادت شد، ولى در حین عبادت گاهى فکرش متوجه زیبایى آن زن می شد؛ بدین جهت خداوند او را مورد عتاب قرار داده است.[۲]

اما باید دانست همه اینها از دیدگاه اسلام و روایات اسلامی مردود است که البته این مطلب از این منظر و همچنین از دیدگاه تورات در جای خود مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

[۱]. سیوطى، جلال الدین، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، ج ۵، ص ۳۰۲٫

[۲]. طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق و مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج ۸، ص ۷۳۵٫




کلیدواژه ها: ,



ثبت نظر


1 + 8 =