دایره المعارف اسلام پدیا » آمیختن معارف دینی با اصطلاحات فلسفی
منوی اصلی

آمیختن معارف دینی با اصطلاحات فلسفی

تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ در باب: فرقه شیخیه

شیخیه، معارف دینی را با اصطلاحات فلسفی درآمیخته و با تأویلات قرآنى، معارف دینى را رمزآلود ساختند. روش شیخیه، آثار نامطلوبى را در سراسر جهان اسلام، بر جاى نهاد.[۱] به ادعاى برخى از محققان، اساس شیخیه بر مبناى امتزاج تعبیرات فلسفى قدیم، متأثر از آثار سهروردى با اخبار آل محمد (صلی الله علیه و آله) است.[۲]

به عنوان نمونه: شیخ احمد احسایی، نقش معصومان (علیهم السلام) را در آفرینش، بر اساس «علل اربعه ارسطویی»؛ یعنی علت فاعلی، علت غایی، علت مادی و علت صوری، توضیح می دهد، یا آن که معاد جسمانی را بر اساس «بدن هورقلیایی» که در فلسفه اشراق مطرح است،[۳] شرح می نماید.[۴]

[۱]. استادان دانشکده علوم حدیث، آشنایى با حدیث‏، ص ۷۳ و ۷۴٫

[۲]. مشکور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامى‏، ص ۲۶۶٫

[۳]. ر.ک: مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ۲، ص ۲۵۴؛ دکتر سجادى، ترجمه حکمه الاشراق، ص ۳۸۳٫

[۴]. برنجکار، رضا، آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، بخش چهارم: غلات، درس ۱۷: شیخیه.




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


+ 5 = 11