دایره المعارف اسلام پدیا » روزه عید قربان
منوی اصلی

روزه عید قربان

تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۲ در باب: عید قربان

به طور کلی می‌توان گفت در نزد تمامی فرق اسلامی، روزه گرفتن در عید قربان، خالی از اشکال نیست:

مطابق با دیدگاه فقهای شیعه که برگرفته از آموزه های دینی است،[۱] دو روز از سال، روزه‌ گرفتن در آن حرام است: عید قربان (دهم ماه ذى الحجه) و عید فطر (اوّل ماه شوال).[۲]

همچنین حکم روزه در روز عید قربان در مذاهب اهل سنت به شرح زیر می‌باشد:

۱٫ مذهب حنفی بر این قائل است که روزه گرفتن در روز عید فطر، عید اضحی (قربان) و سه روز بعد از عید اضحی، مکروه تحریمی است، مگر در حج.[۳] حنفی‌ها در بیشتر موارد تعبیر به “مکروه تحریمی” می‌نمایند نه تعبیر به حرمت، و مکروه تحریمی به معنای نزدیک به حرام است.[۴]

۲٫ از نظر شافعی، روزه در روز عید فطر و عید اضحی (عید قربان) و سه روز بعد از عید اضحی، هم در حج و هم در غیر حج، حرام است.[۵]

۳٫ از نظر حنابله، روزه در روز عید فطر و عید اضحی (عید قربان) در غیر حج حرام است، ولی در حج حرام نیست.[۶]

۴٫ روزه در روز عید فطر و عید اضحی از نظر مالکی حرام است.[۷]


[۱]. کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‏۴، ص ۸۳ – ۸۵٫ «عَنِ الزُّهْرِیِ‏ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (ع) قَالَ: … وَ أَمَّا الصَّوْمُ‏ الْحَرَامُ فَصَوْمُ یَوْمِ الْفِطْرِ وَ یَوْمِ الْأَضْحَى».

[۲]. خمینی، سیدروح‌الله، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌۱، ص ۹۶۴٫

[۳]. الجزیری، عبد الرحمن- الغروی، السید محمد- یاسر مازح‏، الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت، ج ۱، ص ۷۲۰؛ مغنیه، محمد جواد، الفقه علی المذاهب الخمسه، ج ۱، ص ۱۶۰٫

[۴]. همان، ص ۱۶۰٫

[۵]. الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت، ج ۱، ص ۷۲۰؛ الفقه علی المذاهب الخمسه، ج ۱، ص ۱۶۰٫

[۶]. الفقه علی المذاهب الخمسه، ج ۱، ص ۱۶۰٫

[۷]. همان، ص ۷۲۰؛ همان، ص ۱۶۰٫




کلیدواژه ها: , ,



ثبت نظر


+ 9 = 13