دایره المعارف اسلام پدیا » کارکردهای مراقبه از نگاه اشو
منوی اصلی

کارکردهای مراقبه از نگاه اشو

تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ در باب: اوشو

مراقبه از نظر اشو کارکردهای فوق العاده ای دارد و همچون اکسیری است که هر مشکل و معضلی را به طلای تمام عیار تبدیل می‌کند. این اکسیر در مورد عشق هم هست و میان عشق و مراقبه ارتباطی ناگسستنی وجود دارد.

برخی از کارکردهایی که اشو لابه لای بیانات خود به آنها اشاره دارد. این گونه اند:

۱٫ مراقبه سالک را به مقصود می رساند و در واقع راه وصول است.[۱]

۲٫ ذهن با مراقبه از افکار بیهوده رهایی می یابد.[۲]

۳٫ حساس بودن و بی تفاوت نبودن به طبیعت و اطراف با مراقبه به دست می آید.[۳]

۴٫ سکوت از ارمغان های مراقبه است.[۴]

۵٫ مراقبه آرامش می آورد، زیرا آرامش در حال مراقبه، انسان را در بر می گیرد و به او روحیه و تازگی می بخشد؛[۵] حتی ورزش های رزمی نیز که از تکنیک های مراقبه می باشد، باعث آرامش است.[۶]

۶٫ شادی، جوانی و پاک سازی در پی مراقبه حاصل می شود.[۷]

۷٫ اگرچه میان مراقبه و جنگ های جهانی و جنگ افزارهای هسته ای ارتباطی نیست؛ اما اشو این ادعای بسیار عجیب را دارد که بزرگ ترین اسلحه ای که برای غلبه بر دنیا و تغییر جنگ افزارهای هسته ای و نابودی جنگ های جهانی وجود دارد،‌ مراقبه است.[۸]

۸٫ به نظر وی مراقبه دو اعجاز دیگر هم دارد که ثمرات این اعجاز تاکنون دیده نشده است؛ ‌انسان دیوانه را پس از دو ماه عاقل می کند[۹] و تنها راه مقابله با مواد مخدر می باشد: فاجعه عظیمی که بنا است در سراسر دنیا از طریق مواد مخدر اتفاق بیفتد، تنها با یک چیز قابل جلوگیری است و آن مراقبه است. هیچ راه دیگری وجود ندارد. اگر مراقبه به طور فزاینده ای رواج یابد و بیش از پیش در زندگی مردم وارد شود، جایی برای مواد مخدر باقی نمی ماند.[۱۰]

اشو به طور خلاصه کارکردهای مراقبه را چنین توضیح می دهد: تمام هنر مراقبه ایجاد آرامش، سکوت و سروری جاودانه در وجود است که معجزه وار درون را سرشار می سازد. مراقبه، خود، موانع را حذف می کند. صخره ها را به کناری می راند و به جریانش ادامه می دهد. آن‌گاه زمانی فرا می رسد که انسان هیچ گونه وابستگی به بیرون ندارد و آزادی و استقلال عظیم نصیب انسان شده و او را از همه کس بی نیاز ساخته است.[۱۱]

این ادعاهای رمزآلود و مبهم، تاکنون برای هیچ کس محرز نگردیده است و غیر از اشو هیچ کس این همه فواید مادی و معنوی را برای مراقبه بیان ننموده است؛ چرا که این کارکردها از حدّ شعار و سخنوری هرگز به مرحله عمل و نتیجه نرسیده اند.[۱۲]


[۱]. اشو، راز بزرگ، ترجمه: کهریز، روان، ص۲۴۷٫

[۲]. همان، ص ۴۳٫

[۳]. اشو، بلوغ، ترجمه: فرجی، مرجان، ص ۱۹٫

[۴]. همان، ص ۱۰٫

[۵]. اشو، عشق، رقص زندگی، ترجمه: ریاحی‌پور، بابک / قهرمانی، فرشید، ص ۱۲۸٫

[۶]. اشو، مزه ای از ملکوت، ترجمه: شنکایی، مرضیه(لوئیز)، ص ۳۴٫

[۷]. اشو، آفتاب در سایه، براتی، عبدالعلی، ص ۴۶٫

[۸]. اشو، الماس های اشو، ‌ ترجمه: فرجی، مرجان، ص ۳۷۸٫

[۹]. اشو، تعلیمات تانترا، ‌ترجمه: ص ۳۴۶٫

[۱۰]. اشو، خلاقیت، ترجمه: فرجی، مرجان، ص ۱۴۸٫

[۱۱]. اشو، مراقبه، شور و سرمستی، ترجمه: اصغری، امید، ص ۵۰٫

[۱۲]. ر.ک: موسوی زاده، سید روح الله، سلوک و سقوط؛ نقد و بررسی اندیشه های معنوی اشو (این مقاله برگرفته از سایت راسخون می‌باشد).




کلیدواژه ها:



ثبت نظر


8 + 4 =