دایره المعارف اسلام پدیا » وقف کردن به نفع مسجد
منوی اصلی

وقف کردن به نفع مسجد

تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۱ در باب: احکام ظاهری مسجد

یکی از مسائلی که در باره مسجد قابل طرح است، مسئله وقف برای مسجد (به نفع مسجد) است. آنچه در این نوشتار مختصر مورد بحث قرار می گیرد این است که، وقف بر مسجد و عمارت و آبادانی آن است.

وقف نمودن مِلک، باغ و هر چیز دیگری که صلاحیت وقف را داشته باشد، برای مسجد صحیح است. این کار مشمول ادلّه ­ای است که در آن به طور عامّ نسبت به وقف و صدقه تأکید و تشویق شده است. دلیل شرعی قابل اعتمادی نیز که دلالت بر منع از وقف برای مسجد را نماید، وجود ندارد.

در روایات فراوانی از وقف تعبیر به «صدقه» شده است. در وقف نامه های ائمه (ع) وقف را تنها با لفظ صدقه بیان نموده اند.

امام صادق (ع) می فرماید: «اجر و پاداشى انسان را (بعد از مرگ) دنبال نمی ­کند، مگر سه خصلت: ۱٫ صدقه جاریه‏اى که پس از مردنش جریان داشته، تا روز قیامت هم که باقى باشد پاداشش به او می رسد. ۲٫ صدقه و خیراتى که وقف نموده که به واسطه ارث به وارث نرسد (موقوفات). ۳٫ روش خیر و سیره هدایت که ایجاد کرده و خود به آن عمل می نموده و دیگران هم پس از او به آن عمل می نمایند و یا فرزند صالحى که براى او استغفار نماید».[۱]

همان طور که مسجدی توسط کسی بنا می ­شود، برای بانی آن از مصادیق باقیات صالحات و صدقه جاریه ای است که پس از مرگ نیز برای او منفعت دارد، وقف نمودن برای مسجد نیز از مصادیق صدقه جاریه است.

وقف نمودن املاک، باغ ­ها، زمین ­های مزروعی و مانند آن برای مسجد باعث می شود تمامی و یا بخشی از هزینه ­ها و مخارج مسجد تأمین می شود و مسجد با رونق و آبادان می گردد. به همین دلیل است که مرحوم صاحب جواهر (ره) وقف برای مسجد را مقدمه عمارت و آباد نگه داشتن مسجد دانسته است. گفتنی است که می توان مقدمه بودن «وقف بر مسجد» برای عمران و آبادی و رونق خانه خدا را دلیل بر مشروعیت وقف برای مسجد به حساب آورد.[۲]



[۱]. صدوق، محمد بن علی، الأمالی‏، ص ۳۵٫

[۲]. نجفى صاحب الجواهر، محمد حسن،‌ جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، محقق و مصحح: قوچانى، عباس و آخوندی، على،‌ ج ۲۸، ص ۷٫‌

 




کلیدواژه ها: ,



ثبت نظر


4 + = 10