دایره المعارف اسلام پدیا » احرام حج تمتع
منوی اصلی

احرام حج تمتع

تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ در باب: حج

اولین عمل حج تمتُّع، احرام حج است و آن مانند احرام عمرۀ تمتُّع است، حج گزار برای محرم شدن، نخست لباس احرام مى‌پوشد، سپس نیت احرام حج تمتُّع مى‌کند و با لبیک گفتن محرم مى‌شود.

 زمان احرام حج[۱]، بعد از اعمال عمرۀ تمتّع است، تا وقتى که بتواند پیش از غروب روز نهم به وقوف در عرفات برسد و بهترین وقت آن روز هشتم ذى‌حجه است.

مکان احرام حج تمتّع، شهر «مکّۀ معظّمه» است از هر کجاى آن باشد؛ هر چند مستحب است در مسجدالحرام محرم شود و بهترین نقطۀ مسجد براى محرم شدن، کنار مقام ابراهیم (ع) و پس از آن، داخل حجر اسماعیل (ع) است.

در احرام‌ بستن از مکّه، فرقى بین مکۀ قدیم و جدید نیست؛ بلکه احرام از «مناطق جدید» شهر مکّه که اخیراً احداث شده نیز صحیح است.

در نیّت احرام حج – مانند احرام عمرۀ تمتّع – رعایت چهار امر لازم است:

۱٫ تعیین در نیّت؛ یعنى ویژگى‌هاى حجّى را که به جا مى‌آورد، در نیّت مشخّص کند.

۲٫ انشاء احرام؛ یعنى از قلب خود بگذراند که خود را محرم – مثلًا- به حج تمتّع از حجهالاسلام قرار مى‌دهم.

۳٫ قصد قربت؛ یعنى با نیّت خالص براى خداوند متعال احرام ببندد.

۴٫ تصمیم انجام مناسک حج را داشته باشد و حج تمتّع را به عنوان بخش دیگرى از مجموعۀ عمره و حج تمتّع به جا آورد.

بنابراین، براى احرام حج تمتّع (مثلًا) چنین نیّت مى‌کند: «خود را محرم به حج تمتّع از حجه الاسلام قرار مى‌دهم قربهً إلى اللّٰه» و چنانچه همراه این نیّت لبّیک بگوید، محرم مى‌شود.[۲]



[۱]. مناسک حج (محشى)، ص ۴۳۱، زمان احرام حج، بعد از عمرۀ تمتع آغاز؛ و تأخیر آن تا زمان امکان ادراک وقوف اختیارى عرفه، جایز است ولی آیت الله سیستانی می فرماید: کسى که مى‌تواند وقوف اختیارى عرفه را درک کند، جایز نیست احرام را از وقت مذکور تأخیر بیندازد.

[۲]. شبیری زنجانى، سید موسى، مناسک زائر، ص۱۸۳ و ۱۸۴٫




کلیدواژه ها:



ثبت نظر


6 + 3 =