دایره المعارف اسلام پدیا » نتایج جنگ احد
منوی اصلی

نتایج جنگ احد

تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ در باب: جنگ احد

نظر به این که نوعا هر جنگی یا حادثه ای که اتفاق می افتد دارای نتایجی است از جمله این جنگ ها، جنگ احد است که از این قاعده مستثنی نیست با مراجعه به آیات قرآن برای جنگ احد نتایجی ذکر شده است که در این جا به آن اشاره می شود:

 ۱- از جمله پیامدهای جنگ احد، این بود، کسانى که راه نفاق پیش گرفتند شناخته شوند.[۱]

۲- در جمله” و یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ”[۲] مى‏فرماید: یکى از نتائج این شکست دردناک این بود که شما شهیدان و قربانیانى در راه اسلام بدهید، و بدانید این آئین پاک را ارزان به دست نیاورده‏اید تا در آینده ارزان از دست بدهید، ملتى که قربانى در راه اهداف مقدس خود ندهد همیشه آنها را کوچک مى‏شمارد، اما به هنگامى که قربانى داد هم خود او، و هم نسل هاى آینده او، به دیده عظمت به آن مى‏نگرند.

۳-  وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا …[۳] به معناى پاک نمودن چیزى است از هر گونه عیب.

در این آیه اشاره به یکى دیگر از نتائج طبیعى شکست جنگ احد شده است، و آن این که این گونه شکست ها نقاط ضعف و عیوب جمعیت ها را آشکار مى‏سازد و وسیله مؤثرى است براى شست وشوى از این عیوب. قرآن مى‏گوید: خدا مى‏خواست در این میدان جنگ، افراد با ایمان را خالص گرداند و نقاط ضعفشان را به آنها نشان بدهد، آنها مى‏بایست براى پیروزی هاى آینده در چنین بوته آزمایشى قرار گیرند و عیار شخصیت خود را بسنجند.

۴- و یمحق الکافرین[۴] این جمله در حقیقت نتیجه‏ای است براى جمله قبل؛ زیرا هنگامى که مؤمنان در کوره حوادث پاک شدند، آمادگى کافى براى از بین بردن تدریجى شرک و کفر و پاک ساختن جامعه خود از این آلودگی ها پیدا مى‏کنند؛ یعنى نخست باید پاک شد و سپس پاک کرد.

۵- أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابِرِینَ.[۵]

در این جا قرآن با استفاده از حادثه احد براى تصحیح یک اشتباه فکرى مسلمانان اقدام مى‏کند و مى‏گوید: شما چنین پنداشتید که بدون جهاد و استقامت در راه خدا مى‏توانید در بهشت برین جاى گیرید، آیا شما گمان کردید داخل شدن در عمق آن سعادت معنوى، تنها با انتخاب نام مسلمان و یا عقیده بدون عمل ممکن است؟ اگر چنین بود مسئله بسیار ساده بود، ولى هرگز چنین نبوده است و تا اعتقادات واقعى در میدان عمل پیاده نشود کسى بهره‏اى از آن سعادت ها نخواهد برد، در این جا است که باید صفوف از هم مشخص شود، و مجاهدان و صابران از افراد بى ارزش شناخته شوند.[۶]


[۱]. آل عمران، ۱۶۷٫

[۲]. همان، ۱۴۰٫

[۳]. همان، ۱۴۱٫

[۴]. همان.

[۵]. همان، ۱۴۲٫

[۶]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏۳، ص ۱۱۲-۱۰۸، ناشر، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.




کلیدواژه ها:



ثبت نظر


4 + = 12