دایره المعارف اسلام پدیا » خوارج در تفسیر ثعلبی
منوی اصلی

خوارج در تفسیر ثعلبی

تاریخ: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ در باب: خوارج

در تفسیر ثعلبی که از علمای اهل سنّت است، آمده :«ابن کواء»،یکی از رهبران و گردانندگان شورش خوارج، از علی (ع) پرسید:تفسیر این آیات‏ چیست:

«ای رسول ما،به امّت بگو:می‏خواهید شما را به زیان­کارترین مردم آگاه‏ سازم؟ زیان­کارترین مردم،آنهایی هستند که عمرشان را در راه حیات دنیای فانی تباه‏ کردند و به خیال باطل،می‏پنداشتند نیکوکاری می‏کنند».[۱]

« آنان کسانى هستند که آیات پروردگارشان و دیدار [قیامت و محاسبه اعمال‏] را به وسیله او منکر شدند، و در نتیجه اعمالشان تباه و بى‏اثر شده است، و روز قیامت میزانى براى محاسبه اعمال آنان برپا نمى‏کنیم ».[۲]

امام (ع) فرمود:شما هستید،شما مردمی که در«حروراء»جمع‏ شده‏اید.[۳]

صاحب همین تفسیر می‏نویسد:«عبد اللّه بن شداد»می‏گوید:«ابو امامه»در نزدیک باب قلعه شهر شام، بر سر خوارج فریاد کرد:«کلاب،کلاب».چندبار این‏ جمله را گفت:سگان،سگان.سپس گفت:

«شر قتلی یظلّ السّماء و خیر قتلی قتلاهم».[۴]

«بدترین کشته‏شدگانی هستند که تاکنون آسمان بر سرشان سایه افکنده؛و کشته‏شدگان مقابلشان،بهترین کشته‏شدگان هستند».

مردی در آن مکان حاضر بود،از ابو امامه پرسید: ای ابا امامه، این سخن که‏ گفتی، از جانب خودت بود، یا از رسول خدا (ص) شنیده‏ای؟ ابو امامه گفت: من چگونه به خود اجازه می‏دهم سخنی را که از رسول خدا (ص) نشنیده‏ام بگویم؟! من اگر مطلبی را از پیامبر (ص)، یک بار یا دو بار نشنیده باشم،بر زبان‏ نمی‏آورم.

آن مرد گفت:دیدم اشک می‏ریختی. او گفت: به حالشان ترحم کردم،چون این‏ بیچارگان، مؤمن بودند و پس از ایمان، کفر ورزیدند. سپس این آیه را خواند:

«و شما مسلمانان، مانند مللی نباشید که پس از آن‏که آیات و ادلّۀ روشن از جانب خدا برای هدایت آنها آمد، باز راه تفرقه و اختلاف پیمودند که البتّه برای‏ چنین مردمی،عذاب سختی خواهد بود».[۵]



[۱]. کهف، ۱۰۴٫

[۲]. کهف، ۱۰۵٫

[۳]. الثعالبی، أبو زید عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف ، الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۴۳۷٫

[۴]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحار الأنوار، ج‏۳۳، ص ۳۳۷، ناشر، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ، دوم، ۱۴۰۳ق.

[۵]. آل عمران، ۱۰۵٫




کلیدواژه ها:



ثبت نظر


+ 2 = 9