دایره المعارف اسلام پدیا » عده نگه داشتن زن
منوی اصلی

عده نگه داشتن زن

تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در باب: احکام زن

عِدّه در اصطلاح فقها عبارت از حـالت انـتـظـار شـرعـى اسـت کـه زن بـعـد از طـلاق و از بین رفتن ازدواج و یـا وفـات، لازم اسـت مـدّتـى درنـگ کـرده، سـپـس شـوهـر دیـگـر اخـتـیـار کند.

همه مراجع معظم تقلید در پاسخ به این سؤال که با توجه به پیشرفت های علمی، استفاده از دارو (خوراکى، تزریقى) و یا به کار بردن وسایل پیش گیرى پزشکى، که به طور قطع از باردارى زن جلوگیرى می کند، نگهداشتن عده لازم است؟ فرموده اند: “آرى، باید عده نگه دارند”.[۱]

البته گفتنی است، که نگهداری عده و این حالت انتظار به غیر از جلوگیری از اختلاط نسل، حکمت ها و دلایل دیگری دارد که ما از همه آنها اطلاع نداریم. علت واقعى عده، مانند بسیاری از اسرار امور عالم، بر ما مخفى است و آنچه گفته مى‏شود -از قبیل انعقاد نطفه، حریم زوجیت و…- از حکمت هاى آن به شمار مى آید؛ از این رو اگر مرد سال ها نیز جدا از زن خود زندگى کند، یا در مسافرت باشد، باز زن بعد از طلاق یا فوت شوهر باید عده نگه دارد.[۲]



[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۵۲۴، م ۲۵۱۱؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۱۸؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۱۲۰ و ۱۱۲۱؛ آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۳۱۳؛ آیت الله نورى، توضیح المسائل، م  ۲۵۰۶؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۷۱۲؛ آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۲۰؛ امام خمینى، استفتاءات، ج ۳، عده طلاق، س ۶۴ و دفتر: آیات عظام خامنه‏اى، بهجت و سیستانى.




کلیدواژه ها: , , ,



ثبت نظر


7 + = 10